Nya spåret invigdes på resecentrum

Strax efter sju på morgonen rullade de första tågen in på spår 8 på centralstationen i Uppsala. Banverket bjöd resenärerna på fika för att uppmärksamma att en första milstolpe i byggandet av ett nytt resecentrum nu är färdigt.

Banverket bjöd på premiärfika.

Banverket bjöd på premiärfika.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-09-29 08:26
- Vi är ute i dag för att markera att det är invigning av en ny plattform och ett nytt spår som resenärerna kan ta del av, säger Göran Löfstrand, projektledare för Banverkets del av ombyggnationen av resecentrum.
Ett par tusen fruktdrycker och muffins delade han och medarbetare från projektledningskontoret ut till glatt överraskade morgonpendlare.
- Vi har fått positiva reaktioner hittills. Folk verkar tycka att det är kul att det är något som blir färdigt och att det inte bara är en arbetsplats. Jag tycker det blir riktigt fint, säger Göran Löfstrand.
En av dem som premiäråkte från det nya spåret är Karin Axelsson som pendlat till Stockholm i åtta år.
- Jag tycker det ser snyggt och enkelt ut, säger hon.
Karin Axelsson har märkt att ombyggnationerna vid resecentrum skapat ytterligare förseningar på sträckan mellan Uppsala och Stockholm.
- Det har länge varit mycket problem med pendeln, med överfulla tåg och jättestressade människor, man får hoppas att det blir bättre när det blir klart. Sen får vi väl se hur det blir med biljettpriserna, om de höjs, säger hon.
Spår 8 ligger längst bort från stationshuset. Här ska bland andra Upptågen och fjärrtåg stanna till. Vid den långa perrongen ska långa tåg som Norrlandståget få plats.
När resecentrum står färdigt år 2011 kommer det att finnas fyra genomgående spår och fyra spår där tågen vänder.
När spår 8 nu tas i bruk har spår 4 och 5 avvecklats. Där bygger man nu på spår sju och plattform fyra som väntas invigas i början av mars.

Blir det mindre förseningar nu med det nya spåret?
- Vi hävdar ju att Banverket inte rår över förseningarna. Men det bör gå smidigare för tågen att passera nu när spår åtta används, säger Göran Löfstrand, Banverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om