Nya shoppingmeckat anpassat till år 2035
Värmeljus, Billy bokhylla och små sovkuddar. Svenskarna har sina klara Ikea-favoriter. I Uppsala säljer möbler med svarvade träben och blommiga textilier extra bra. Men är Uppsalabornas inredningsintresse tillräckligt stort för att fylla den klarblå jättekuben i Boländerna?
Den stora matsalen med utsikt mot slottet och domkyrkan kommer nog att fortsätta kännas lite ödslig på vardagarna.
Foto: Pelle Johansson
Men nu är det tyst. Tomt.
Uppsalas största restaurang med plats för 560 personer har utsikt över Boländerna ända bort mot slottet och domkyrkan.
- Tänk bort det gamla huset nu. Där ska det bli parkering med trädplanteringar. Visst är det fint, säger varuhuschefen Freddy Johansson.
Jag stirrar rakt in i snöstormen som pågår utanför panoramafönstren, ser knappt någonting men nickar. Säkert. Det är en vecka kvar till invigningen och avdelningarna i det 36 000 kvadratmeter stora jättebygget genomgår den sista finishen. 54 små inspirationsrum har inretts och antalet varor har blivit 3000 fler. Men kommer alla kvadratmetrar i det nya huset verkligen att behövas?
- Njae, inte det första året kanske. Men vi har befolkningsprognoserna för Uppsala kommun i bakhuvudet och bygger för framtiden. Det här varuhuset ska vara tillräckligt stort om 25 år, säger Freddy Johansson.
Uppsalas Ikea blir Sveriges näst största med 2 200 parkeringsplatser både under och bredvid huset samt en cykelpump som varuhuschefen själv tjatat till sig. Likadana varuhus ska byggas i Helsingborg och Malmö framöver. Men i närheten av Uppsala finns Ikea både i Västerås, Gävle och Stockholm. Därifrån vill företaget inte sno några kunder.
- Vårt varuhus är till för Uppsalaborna. Vi tror att regionen kommer att växa ännu mer i framtiden. Sedan tittar vi naturligtvis också på Sigtuna, Norrtälje och andra närliggande orter. Men vi är inte ute efter att locka över andra varuhus kunder till oss, det är det väl ingen som tjänar på. Vi tillhör ju samma företag, säger Freddy Johansson.
Han medger dock att restaurangavdelningen klockan elva en vanlig tisdag troligen kommer att vara en ganska ödslig historia till en början.
Ikea i Uppsala byggdes 1986. Då fanns ytterligare sju Ikea-varuhus i världen. I dag finns företaget på 285 platser, varav 17 i Sverige. Utbudet på alla varuhus är detsamma. Likadana möbler i ungefär samma ordningsföljd. Men det finns också utrymme för lite freestyling. I Uppsala där studenter är en stor målgrupp satsar varuhuset extra resurser på hemleveranser och cykelparkeringar. Inspirationsrummen på köksavdelningen visar också flera mindre kök och smarta förvaringslösningar anpassade till små utrymmen.
- Vi kan också förlägga annonskampanjer efter terminsstart och annat. Till en början kanske det inte sker så många anpassningar, men det vill vi utveckla i framtiden, säger Freddy Johansson.
Men även om utbudet är detsamma världen över, skiljer sig ändå handlingsmönstren åt. I Sverige uppskattas exempelvis den lantliga stilen mer medan japanerna föredrar den skandinaviska designen som anses exotisk.
Inom Ikea finns tre olika stilinriktningar; lantlig, modern och skandinavisk. Alla varuhus har var sin inriktning som de fokuserar lite extra på. I Malmö och Uppsala gillar kunderna exempelvis svarvade träben och blommiga tyger, alltså den lantliga stilen. I de andra svenska storstäderna är det den moderna stilen som gäller.
- De varor som vi vet säljer bra i en specifik stad eller land, gör vi mer synliga. Dessutom anpassar vi oss till kundgruppens boendeformer. I Japan bor kunderna ofta på mindre ytor och därför fokuserar vi mycket på att visa upp smarta förvaringslösningar, säger Ylva Magnusson.
Några av de mest populära artiklarna i Uppsala är inte helt otippat bokhyllan Billy, tätt följd av soffserien Ektorp och olika textilier. Mer specifikt vill inte varuhuschefen Freddy Johansson berätta om Uppsalabornas handlingsmönster. Däremot erkänner han att det hade varit trevligt om varuhuset sålde lika många Ektorp-soffor som påsar med värmeljus.
På prylnivå finns mer kuriosa. Enkeltäcken säljer exempelvis bra i Sverige. Fransmän och amerikaner anser dock att detta är på tok för oromantiskt och försäljningen av dubbeltäcken går betydligt bättre där. Dessutom köper kunderna i Österrike och Tyskland jättekuddar till sängen, medan svenskarna köper små.
- Vi har haft svårt att sälja osthyvlar och smörknivar utanför Norden. Kunderna förstår helt enkelt inte vad de är till för, men de börjar upptäcka fördelarna nu, säger Ylva Magnusson, informationschef på Ikea.
- Vi märker också skillnader i behovet av köksinredning. I Europa, framför allt Holland och Tyskland tar man med sig köksinredningen när man flyttar. Så fungerar det ju inte i Norden så där är behovet inte lika stort, säger hon.
Men ibland kan kulturskillnaderna leda till problem. För två år sedan fick Ikea en reprimand av Japans industridepartement sedan en japan försökt skruva ihop en kista med fel mejsel, haft av en skruv och fått ena delen i ögat. Det skulle ha stått i möbeljättens bruksanvisning vad för slags mejsel man skulle använda, framhåller departementet. "Orsaken till olyckan tros vara att kunden använde en olämplig storlek av rak skruvmejsel i stället för en krysskruvmejsel. Men instruktionerna till produkten gav inte nog information".
Tillbaka till Uppsala. Det luktar olja från köksavdelningen där köksskivorna får sin sista smörjelse. Vi går längs de gråmarkerade gångarna som slingrar sig fram förbi Vaxholm, Karlstad, Stockholm och Rörberg. Precis som de gör i Paris, Brisbane, Kohuku, Reykjavík och alla andra Ikea-varuhus runt om i världen. Unikt för Uppsalas varuhus i dag är bara studenternas minikök. Och cykelpumpen.
FAKTA:
Bord döps med mansnamn
År 2005 var Ikea i södra Moskva med 55 miljoner besökare världens mest uppsökta shoppingcenter. Nummer två på listan var Ikea i norra Moskva.
Världens nordligaste Ikea ligger i Haparanda i Sverige vid gränsen till Finland.
Ikea namnger sina produkter tematiskt. Badrumsprodukter får till exempel namn från svenska sjöar och vattendrag, matsalsbord och stolar namnges med finska geografiska namn. Bord och stolar ges manliga namn och textilier kvinnliga namn.
Från tändstickor till matmärke
1926. Ingvar Kamprad föds. Fem år gammal börjar han sälja tändsticksaskar till grannarna. Några år senare kommer han på att han kan köpa stora partier billigt från Stockholm och sälja dem i askar till ett väldigt lågt pris, men ändå göra en bra vinst.
1943. Företaget grundas. Namnet Ikea kommer från Kamprads initialer (IK) plus den första bokstaven i Elmtaryd (E) och Agunnaryd (A), alltså bondgården och byn där han växte upp. Ikea sålde från början pennor, plånböcker, tavelramar, smycken och nylonstrumpor.
1948. De första möblerna introduceras i sortimentet. Tre år senare kommer den första katalogen ut.
1956. Ikea börjar designa egna kläder i platta paket. Idén kom från en av företagets medarbetare. Han skruvade loss benen på bordet Lövet för att kunna transportera det i bilen och undvika transportskador.
1958. Det första varuhuset invigs i Älmhult.
1963. Första utlandslanseringen sker till Oslo i Norge. Två år senare byggs Sveriges ännu största Ikea-varuhus i Kungens Kurva, Stockholm.
1978. Bokhyllan Billy lanseras.
1982. Ikea-koncernen bildas och ägs av stiftelsen Stitchting Ingka Foundation som har sitt säte i Nederländerna.
1986. Ingvar Kamprad slutar i koncernledningen för att bli Senior Advisor till moderbolaget Ingka Holding B.V. Anders Moberg blir vd och koncernchef i Ikea koncernen.
1997. Ikea lanserar sin hemsida och"Barnens Ikea".
2004. Ikeas varuhus i New Haven, USA blir företagets 200:e varuhus.
2006. Ikea lanserar sitt eget livsmedelsmärke med exempelvis Köttbullar och blåbärssylt.
2009. 1 april får Uppsala ett nytt Ikeavaruhus i Boländerna.
Bord döps med mansnamn
År 2005 var Ikea i södra Moskva med 55 miljoner besökare världens mest uppsökta shoppingcenter. Nummer två på listan var Ikea i norra Moskva.
Världens nordligaste Ikea ligger i Haparanda i Sverige vid gränsen till Finland.
Ikea namnger sina produkter tematiskt. Badrumsprodukter får till exempel namn från svenska sjöar och vattendrag, matsalsbord och stolar namnges med finska geografiska namn. Bord och stolar ges manliga namn och textilier kvinnliga namn.
Från tändstickor till matmärke
1926. Ingvar Kamprad föds. Fem år gammal börjar han sälja tändsticksaskar till grannarna. Några år senare kommer han på att han kan köpa stora partier billigt från Stockholm och sälja dem i askar till ett väldigt lågt pris, men ändå göra en bra vinst.
1943. Företaget grundas. Namnet Ikea kommer från Kamprads initialer (IK) plus den första bokstaven i Elmtaryd (E) och Agunnaryd (A), alltså bondgården och byn där han växte upp. Ikea sålde från början pennor, plånböcker, tavelramar, smycken och nylonstrumpor.
1948. De första möblerna introduceras i sortimentet. Tre år senare kommer den första katalogen ut.
1956. Ikea börjar designa egna kläder i platta paket. Idén kom från en av företagets medarbetare. Han skruvade loss benen på bordet Lövet för att kunna transportera det i bilen och undvika transportskador.
1958. Det första varuhuset invigs i Älmhult.
1963. Första utlandslanseringen sker till Oslo i Norge. Två år senare byggs Sveriges ännu största Ikea-varuhus i Kungens Kurva, Stockholm.
1978. Bokhyllan Billy lanseras.
1982. Ikea-koncernen bildas och ägs av stiftelsen Stitchting Ingka Foundation som har sitt säte i Nederländerna.
1986. Ingvar Kamprad slutar i koncernledningen för att bli Senior Advisor till moderbolaget Ingka Holding B.V. Anders Moberg blir vd och koncernchef i Ikea koncernen.
1997. Ikea lanserar sin hemsida och"Barnens Ikea".
2004. Ikeas varuhus i New Haven, USA blir företagets 200:e varuhus.
2006. Ikea lanserar sitt eget livsmedelsmärke med exempelvis Köttbullar och blåbärssylt.
2009. 1 april får Uppsala ett nytt Ikeavaruhus i Boländerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!