Nya regler förbjuder falska kundrecensioner

Nu har problemet med företag som använder falska recensioner framkallat förändringar – i lagen. Trots det nya förbudet kan konsumenter behöva vara uppmärksamma. Experten Jolanda Girzl berättar hur vi kan skilja äkta recensioner från falska.

Ellen Torén och Linnea Bernhardsson läser kundrecensioner ibland. De säger att det ibland sker omedvetet eftersom stjärnorna syns direkt när man googlar.

Ellen Torén och Linnea Bernhardsson läser kundrecensioner ibland. De säger att det ibland sker omedvetet eftersom stjärnorna syns direkt när man googlar.

Foto: Jessica Eliasson

Uppsala2022-10-09 07:30

Omdömen från kunder är hjälpsamma för både företagen och kunderna. Frågan är: går recensionerna alltid att lita på?

– Det finns undersökningar som visar att det är ett problem med falska produktomdömen. Men någon siffra på hur stort problemet är har jag inte, säger Jolanda Girzl, näringspolitisk expert på branschorganisationen Svensk Handel.

Den första september trädde nya regler i kraft som bland annat stärker konsumenternas skydd. Reglerna förbjuder företag att använda falska recensioner, eller använda dem för att vilseleda i sociala medier. Företag som använder recensioner måste också visa att de vidtagit "proportionella och rimliga" åtgärder för att se till att recensionerna är från kunder som faktiskt använt eller köpt produkterna.

Vilka åtgärder är det?

– Ja, kravet på proportionella, rimliga åtgärder – vad innebär det konkret? Det får praxis utvisa, men man ska ha ett system för säkerställning. Det kan till exempel vara att bara skicka ut mail som uppmanar till recension till kunder som faktiskt betalat produkten.

Hur ser man om recensionen är äkta?

– Det är bra när det står "verifierade köpare", alltså recensioner från kunder som verkligen har köpt produkten. Fullständiga namn är också en sak att kolla efter, men alla vill eller kan inte använda sitt namn så det behöver inte betyda att de inte är äkta.

Jolanda Girzl säger att det inte är helt lätt att upptäcka falska recensioner, men listar några saker att hålla ögonen på:

  • Jämför. Om recensioner skiljer sig mycket åt mellan olika webbplatser kan det bero på att företaget bara vill visa de bästa recensionerna.
  • Var vaksam om många recensioner publiceras samtidigt. Men det kan också bero på ett mejlutskick som efterfrågar feedback från köpare, eller en stor kampanj, just den dagen.
  • Språket kan avslöja. Låter det naturligt eller är det "säljsnack"?

Konsumenter förlitar sig i allt högre grad på kundrecensioner och rekommendationer när de tar köpbeslut, enligt Jolanda Girzl. UNT frågade några Uppsalakonsumenter hur de gör.

undefined
Konsumenterna Hella Sandelin och Tindra Tiensuu läser kundrecensioner, men i lite olika omfattning. Båda läser recensioner på restauranger och hotell innan de bokar.

– Jag använder det till lite allt möjligt, berättar Tindra Tiensuu.

– Först brukar jag söka upp stället, och då ser jag recensionerna. Det kan vara avgörande, säger Britta Wallsten.

– Det kan vara roligt att läsa vad folk har skrivit, säger Linnea Bernhardsson.

undefined
Ellen Torén och Linnea Bernhardsson läser kundrecensioner ibland. De säger att det ibland sker omedvetet eftersom stjärnorna syns direkt när man googlar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!