Nya regler för skolsponsring

Att företag sponsrar skolor och deras verksamhet har blivit vanligare, och den politiska ledningen vill gärna se en fortsatt ökning. Nu har Uppsala kommun tagit fram riktlinjer för hur sponsringen ska gå till. Men alla är inte lika positiva till sponsring.

Uppsala2009-07-28 12:03
De nya riktlinjerna som produktionsnämnden för vård och bildning antagit går ut på att det ska bli tydligare vad som gäller när ett företag vill sponsra skolverksamhet.
Fredrik Sjöberg (FP), som är ordförande i produktionsnämnden för vård och bildning, är positiv till ökad sponsring och menar att det är bra både för skolorna och företagen.
- Jag både tror och hoppas att det ska bli ännu vanligare. För företaget är det "goodwill". Genom att ha sin skylt i en skola visar man att man bidrar till något bra. Sen kan jag tänka mig att exempelvis läkemedelsföretagen kan dra nytta av att kunna hitta framtida arbetskraft i skolan.

Men Agneta Boström (S), som är andra vice ordförande i nämnden är inte helt positiv till den här typen av sponsring.
- Det är ingenting jag tycker att man ska uppmuntra. Skolan ska vara betald av de allmänna medlen. Vi ska inte ha Mc Donald's reklam på brickorna i skolmatsalen och vi ska inte ha cigarettreklam på idrottsplan.
Men hon motsätter sig inte de nya riktlinjerna, utan tycker tvärtom att det är viktigt att de finns.
Enligt dem ska ett skriftligt avtal alltid skrivas mellan de båda parterna.
- Det är viktigt att det inte blir reklam. Vi ska inte ha rabattkuponger till snabbmatskedjor i skolorna, men företag ska kunna ha sin logga i skolan. Det får inte påverka undervisningen, säger Fredrik Sjöberg (FP).

Den vanligaste formen av motprestation från skolan för sponsorstödet är just att företagets namn exponeras på olika sätt i skolan. Anledningen till att man nu har tagit fram riktlinjer är dels för att det har blivit vanligare, dels för att reglerna varit oklara.
- Vi hade något fall för ett halvår sedan när det blev lite oklarheter kring vad som gällde. I och med det väcktes frågan: hur ska man göra? säger Fredrik Sjöberg.
Han menar att det är viktigt att man tänker sig för innan man skriver avtal.
- Det måste vara tydligt vem som har ansvaret för de sponsrade sakerna och vad som förväntas av de båda parterna. Till exempel, om någon ställer in ett akvarium i en skola, vem äger det? vem ansvarar för det? vem köper nya fiskar? Man måste tänka på vad som händer om den sponsrade saken går sönder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om