Parkeringsplats för 13 personer eller folkliv för många fler. Så kan man lite hårdraget illustrera vad diskussionerna om framtidens Fyris torg handlar om.
– Det är en avvägning mellan tillgänglighet och folkliv. Men visst kan det upplevas som mycket yta som nu kan användas av 13 personer som parkering, säger Karin Åkerblom, samhällsplanerare som jobbar med kommunens innerstadsstrategi.
Fram till och med oktober genomför kommunen en webbenkät där Uppsalaborna kan tycka till om Uppsalas innerstad inför revideringen av innerstadsstrategin.
En plats som ska förändras mer i närtid är Fyris torg. Men hur är inte bestämt än. Under 2024 ska ett förslag tas fram med förhoppning om att arbetet kan komma i gång under 2025.
– Vi gör arbetet i nära samarbete med Citysamverkan. Sen får vi också se vad vi får in för synpunkter i dialogen, säger Karin Åkerblom.
Förutom parkeringarna på torget är det många intressen och frågor som också ska vägas samman när man väl har bestämt sig för vad man vill göra med platsen. Vad som ska hända med toaletten, som nu är stängd men som också använts som utställningslokal, är en av många frågor att hantera.
– Toaletten under torget är i dåligt skick men är ritad av Gunnar Leche. Den måste hanteras. Träden, som jag var med och gallrade bland när jag började i kommunen 1994, behöver föryngras på sikt. Hela torgytan är också väldigt ojämn och behöver justeras, säger Karin Åkerblom och pekar ut över torget.
Ledordet för den nuvarande innerstadsstrategin är "stadsliv i mänsklig skala". Och Karin Åkerblom tänker att man jobbar vidare i samma anda när strategin nu ska uppdateras.
Frågan om huruvida marken i centrala lägen ska användas för bilar eller folkliv är också aktuell i arbetet med innerstaden i ett större perspektiv. Långsiktigt finns en ambition att få bort de parkerade bilarna från torg och gator och ha fler parkeringar i garage eller parkeringshus, det man på kommunen kallar för "parkeringsanläggningar".
Men frågan är politiskt känslig och innan man har byggt nya parkeringsgarage vill ingen plocka bort befintliga parkeringar, även om det i dag ofta finns lediga platser i de befintliga garagen.
– Vi är tydliga i innerstadsstrategin med att vi behöver ett smartare markutnyttjande än att ha markparkeringar i centrum, säger Karin Åkerblom.
Några alternativ som diskuteras för nya parkeringshus eller garage är:
Ett garage under Vaksala torg.
Busstomten i norra Industristaden där skola kontor och garage planeras.
Parkeringen bakom Katedralskolan, alternativt parkeringsytan ovanför Ekonomikum, ett område som ingår i universitetets framtida campusplaner.
Hamnplan och S:t Eriks torg kan då bli två platser som i framtiden kan fyllas av annat än parkeringar. Men det kommer inte att ske innan det har byggts parkeringsgarage i norra respektive södra änden av citykärnan.
Utrymmen som tas upp för parkering har också en ekonomisk aspekt. Intäkterna om man skulle bygga kontor eller bostäder på stans alla markparkeringar handlar om miljardbelopp. Men Karin Åkerblom säger att man inte ska stirra sig blind på de ekonomiska aspekterna.
– Det finns andra värden än försäljningspriset för marken. Vi behöver platser och parker i staden och det är viktigt att i ett nytt klimatläge få in växtlighet som ger skugga vid värmeböljor och ytor där man kan ta hand om regnvatten. Det har ett högt värde, säger hon.