– Va, behöver man p-skiva här? Det måste jag ju fixa direkt, säger Gerhard som stressat vänder i entrén till Citygross innan vi hunnit uppfatta efternamnet.
På flera ställen på Bolandcitys parkering står nyuppsatta skyltar om att det krävs en p-skiva och att tre timmar är maxtid. Men Gerhard är långt ifrån ensam om att ha missat dem.
En snabb titt bland bilarna i en av raderna visar att det saknas p-skiva i åtminstone varannan vindruta. På två av bilarna bara i den här raden sitter en klargul bot på vardera 500 kronor.
– Det här gör mig upprörd. Straffar du människor på det här sättet åker de och handlar någon annanstans, säger Britt-Marie Gunnarsson som är på väg ut till sin bil.
Själv hade hon koll på det nya p-skivesystemet, men är arg ändå. För tre år sedan fick hon böter utanför Rusta 300 meter härifrån, när det handelsområdet hade infört p-skivor.
– Jag gick på varenda affär där och efter ett tag slutade de ju med p-skivor. Nu har jag ringt runt för att försöka få tag på fastighetsförvaltaren till Bolandcity som bestämmer över parkeringen här och få dem att inse hur dumt det är, säger hon.
Men många andra kunder har inte samma koll som Britt-Marie. Både Citygross och Eko har fått många klagomål från kunder som tror att det är butikerna själva som infört det nya parkeringssystemet.
– Det är klart att det är tråkigt när det blir missnöje. Vi får förklara för kunderna att vi är hyresgäster och inte bestämmer över parkeringen. Jag har en dialog med fastighetsägaren om det här, säger Annika Tuvesson, butikschef för Citygross.
Medan det i en del städer är vanligt med p-skivor är det fortfarande få områden i Uppsala där sådana krävs.
Maria Huss, regionchef på Svenska handelsfastigheter som äger Bolandcity, förklarar att man infört p-skivorna för att se till att endast Bolandcitys kunder står där.
– Det handlar om tillgänglighet för besökarna, säger hon.
Har det varit fullt på parkeringen alltså?
– Hur fullt det varit är svårt att säga, men ofta är det högt tryck på parkeringen vid högtidshelger. Det kan också handla om att folk ställt sig där på nätter eller nyttjat parkeringen under längre tid, sådant vill vi få bort.
Finns det en risk att detta snarare blir en konkurrens-nackdel?
– Vi har valt att testa det här och sedan får vi väl utvärdera det. Jag tror att det mest är en vanesak och att det är nu i början som det blir en viss negativitet. Vi har försökt vara tydliga i vår information till kunder och också tillhandahållit p-skivor i såväl butikerna som utomhus.
Hur många böter som totalt har utfärdats vid Bolandcity har Maria Huss inga uppgifter om. Böterna är inget som Svenska Handelsfastigheter tjänar pengar på, uppger hon.
– Det är det parkeringsbolag som vi anlitar som får merparten av pengarna.
Ute på parkeringen håller Maria Wilbe på att lasta ur sina bägge döttrar Ariella och Alivia ur bilen. De har bråttom till frisören inne på Bolandcity.
– Just ja, p-skivan! Tack för påminnelsen, säger Maria Wilbe och rotar fram den.
– Det är ju så himla lätt att missa när man bott i Uppsala en massa år och parkerat här massor av gånger utan att behöva p-skiva. Särskilt när man är lite stressad.
Maria Wilbe förstår inte riktigt varför p-skiva införts här.
– Kanske vill man inte att folk ska stå här så länge, på nätter och så. Men det brukar väl ingen göra? Här brukar det ju vara tomt nattetid.