I de tidigare lokalerna, högst upp i huset vid Samariterhemmet, har receptionen varit en trång sektor. Nu när närakuten flyttat ner till våning två blir det luftigare och fler sittplatser.
– Det blir ett lyft. Många gånger kommer det många patienter samtidigt. Nu har vi lättare att hantera flödet, säger Maria Carles, verksamhetschef vid Aleris Närakuten.
Närakuten har egentligen vuxit ur sina lokaler för längesen. På ett år tar man emot ungefär 67 000 patienter i lokaler dimensionerade för 40 000 besök. De nya lokalerna är dubbelt så stora som de gamla och är dimensionerade för 73 000 patienter årligen. Hur många man verkligen klarar att ta emot beror dock på bemanningen.
– Vi är skyldiga att bemanna så att vi klarar att ta emot de som kommer, säger Maria Carles.
Adressen är densamma som tidigare, men mottagningen finns nu alltså på ett annat våningsplan. Öppettiderna är även de oförändrade, klockan 7–23 alla årets dagar.
– Vi kan se att det är fler som kommer alldeles efter storhelgerna. Då har många väntat hemma under helgen och så får de kanske inte någon tid på vårdcentralen när den öppnar så kommer de hit, säger Maria Carles.
Inom regionen finns en allmän ambition att flytta mer vård utanför sjukhuset. Närakuten är en viktig länk i den kedjan
– Vi tar inte livshotande tillstånd, eller patienter som behöver läggas in på sjukhuset. Men det är aldrig fel att komma till oss, och vi skickar vidare patienter om det behövs. Vi har även haft patienter med bröstsmärtor och hjärtstopp här.
Men gränsen för vilka åkommor man ska ta sig till vårdcentralen, närakuten eller den ordinarie akuten kan vara knepig för den enskilde patienten att hålla reda på.
– Kan man transportera sig själv är det i allmänhet närakuten man ska söka till. Men om man funderar på om man ska hit eller till Akademiska sjukhusets akut, då är det nog hit man ska. Vi tar också emot alla åldrar, även barn, säger Maria Carles.
Det är inte bara väntrummet vid receptionen som blivit större. I de nya lokalerna finns även flera övervakningsplatser.
– Det kan handla om till exempel allergiska reaktioner där man vill se att behandlingen har effekt innan man skickar hem patienten.
Det finns även samtalsrum så att det finns möjlighet att träffa en kurator, vilket man hoppas kan avlasta psykakuten vid Akademiska sjukhuset.