Nya museichef siktar högt

Sigtuna museums nya chef, Ted Hesselbom, har en klar vision: han vill locka fler besökare till museet. Han vill få bort stämpeln av museet som tråkigt. Och siktar på att få priset Årets museum 2016.

Uppsala2014-02-18 16:20

Sigtuna. - Jag är duktig på kommunikation. Så jag vill få näringslivet att vilja samarbeta och få medarbetarna att känna att det ska gå bra, säger Ted Hesselbom.
Strategin är att jobba ­aktivt med Destination Sigtuna och delta vid större evenemang som Litteraturfestivalen nu i sommar.Han har märkt att i Sigtuna finns det höginkomsttagare som är mycket svenska, han kallar dem för ”ursprungssvenskar”.
- Men det finns också nytillkomna svenskar i kommunen och jag vill att de ska känna att det också är deras museum också, säger Ted Hesselbom.
Det första konkreta projektet blir en sommarutställning med budget på 350 000 kronor. Ingegerd till Estelle är en prinsessutställning som handlar om tio prinsessor under en period av 1 000 år.
Förutom att visa arkeologiska samlingar och historiska texter vill han ha fokus på mode, konst och genusperspektiv.
- Vi hoppas att detta ska locka olika människor av olika skäl. Utställningen ska finnas året ut och ska rivas i januari 2014. Jag hoppas att politikerna gillar det, så att de stöder museet igen för nästa års utställning.

”Inte så attraktivt”
Ted Hesselbom går rakt på sak när han berättar om sitt första intryck av Sigtuna museum.
- Det var inte så attraktivt. Basutställningen har ett bra innehåll men kändes gammal, säger han.
De som jobbar på museet är människor med hög akademisk och arkeologisk kompetens, berättar han.
Akademiker brukar ha svårt att prata på ett vanligt sätt.
- Kommunikation är någonting som jag har jobbat med i 15 år, så vad jag kan göra är att göra museet mer tillgängligt.

Om det var tråkigt, varför tog du jobbet?
- Jag gillar utmaningen. Jag vill vara med och förändra.
Redan nu sker en förändring, då museet byggs om och renoveras. Den mångåriga basutställningen Kungen, Kristus och Sigtuna rivs för att ge plats till prinsessorna.
Sigtuna har en budget på fem miljoner kronor om året, som går till bland annat personal, hyra och utställningar.
- Jag har uppfattning att Sigtuna kommun har pengar och viljan att satsa på museet.

Sigtuna kommun hoppas på att museet får pris som Årets museum 2016. Är det möjligt?
- För att bli årets museum är det förändringen som är viktig. Om vi gör förbättringar, bygger ut och får bra publiksiffror så finns det chans.
Förra året hade museet 20 000 besökare.
- Men museet ligger i en turistattraktiv miljö. Vi skulle kunna fördubbla vår publik jättelätt, säger han.

Ted Hesselbom, ­Sigtuna museums nya chef

Utbildning: Grafisk design på Konstfack
Yrke: Drev i 15 år sin egen reklam- och pr-byrå specialiserad på design, mode och kultur. Museichef på designmuseet Röhsska i Göteborg i sex år.
Ålder: 52 år
Bor i: Södermalm i Stockholm. Har även en lägenhet i Paris som är uthyrd.
Familj: Mannen Peppe

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om