Nya marknadsföringslagen ett steg bakåt
Den nya marknadsföringslagen från 1 juli är inte vad Konsumentverket tänkt sig. Ett steg bakåt på många punkter och flera försämringar, säger verket.
- Det är svårt att få något riktigt bra för Sverige om 27 länder ska dela på det, fortsätter han, men påpekar också att lagändringen är tvingande, en följd av ett så kallat fullharmoniseringsdirektiv i EU.
Sverige som föregångsland vad gäller konsumenträtt tvingas alltså ta ett steg bakåt på flera punkter. Mattias Grundström ger exempel på vad han tycker är två tydliga försämringar:
Den första gäller en, i hans mening olycklig, förändring av begreppet gratis. Från och med nu är det tillåtet att använda begrepp som gratis varuprov, även om det innebär att kunden får betala porto.
Den andra att det inte längre är krav på att ange pris i annonser. Fast Mattias Grundström tror inte på någon större skillnad i praktiken. Att förmedla prisinformation ligger även i säljarens intresse.
Med den nya lagen följer en "svart lista" med 31 olagliga affärsmetoder. Listan innehåller enligt Mattias Grundström för svensk del inga nyheter eller förbättringar.
- Innebörden i punkterna är inte nya, säger han.
Han ser dock fördelar med att de är så preciserade och utskrivna. Det kan innebära en sanktionsskärpning och det finns fler otillåtna metoder än tidigare som kan medföra böter. Han ser också fördelar med att EU-direktivet kräver att varje EU-land ska ha en konsumentskyddsmyndighet och att dessa ska samarbeta med varandra.
UNT uppmärksammade i artiklar under våren att två av tre tillfrågade svenskar anser att gatuförsäljare är för påstridiga. Den nya lagen sägs ge bättre skydd mot aggressiv marknadsföring. Kommer det att hjälpa mot påträngande gatuförsäljare?
Nej, det innebär inget slut för gatuförsäljare med lockande erbjudanden exempelvis i gallerior. Däremot kan lagändringen bättre hjälpa kunder som tycker att försäljarna är för enträgna.
Aggressiv marknadsföring har enligt Mattias Grundström inte varit tillåten tidigare heller. Men han tycker att den nya lagens formulering kan tolkas vidare. Att vara aggressiv är inte bara att hota med våld, tvång eller trakasserier.
- Aggressiv marknadsföring bör kunna vara att man ställer sig i vägen och hindrar någon på gatan, inte accepterar ett nej, fortsätter tjata eller följer efter en kund, säger han. Människor uppfattar ju det som både påträngande, irriterande och obehagligt.
Om gatuförsäljare känns påträngande i det offentliga rummet, kan telefonförsäljare uppfattas som fridstörare i den privata sfären. Inte heller här ger Mattias Grundström hopp om lindring, annat än vad NIX-registret redan gör.
- Det får inte vara upprepade kontakter, säger han som förklaring till hur begreppet aggressiv kan tolkas.
En gratislösning mot telefonförsäljare är att lägga in oönskade nummer i sin telefonbok eller nummerpresentatör. Varför inte döpa dem till Dödskalle 1, Dödskalle 2 och så vidare. Det stoppar inte samtalen, men man slipper besväret att svara.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!