Nya kunskapsmål för tredjeklassare
Skolverket har lagt fram förslag till nya mål för årskurs tre som ska göra det lättare att utvärdera och följa upp eleverna. Kritiska röster menar att det inte är kunskaper om elevernas nivå som saknas, utan resurser för att hjälpa de som behöver stöd.
Åsa Wiberg, skolchef för Västra skolområdet i Uppsala kommun, menar att de redan idag jobbar med individuella mål i grundskolan.
- Vi använder oss av material från Skolverket i både svenska och matematik för att följa elevernas utveckling och se vilka metoder som fungerar.
Skolverket har på uppdrag av regeringen lagt fram ett första utkast till nya mål i svenska och matematik för elever i årskurs tre. De slutgiltiga förslagen kommer att presenteras i juni 2007 och därefter ska nationella prov utformas. Om allt går enligt planerna ska proven börja användas under vårterminen 2009. Förhoppningarna är att uppföljningen av de enskilda eleverna och kvaliteten på undervisningen ska förbättras med färre och tydligare riktlinjer.
Några av målen i svenska går ut på att eleverna ska kunna läsa och förstå berättande, beskrivande och instruerande texter som anknyter till deras intressen. De ska även kunna skriva berättelser där vanliga ord ska vara rätt stavade.
I matematik ska eleverna bland annat förstå innebörden av de fyra räknesätten, kunna räkna plus och minus i huvudet och på papper, klara enkla multiplikationer och divisioner samt kunna beskriva matematiska likheter, som att fyra plus två är lika med sex.
Lärarförbundet uppmanar alla grundskolelärare att sätta sig in i de nya förslagen och lämna sina synpunkter på Skolverkets hemsida.
- Det behövs tidiga satsningar för att hjälpa barn som halkat efter i skolan, men mål utan extra medel kommer inte att förbättra resultaten. Lärare vet redan idag hur deras elever ligger till, men de saknar resurser för att hjälpa dem, säger Eva-Lis Preisz Lärarförbundets ordförande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!