– Våra banor används flitigt. Tidiga mornar används de främst av skolor och elitlag. Från fyra fram till att vi stänger vid tio-tiden så är det fullt överallt. Och på helgerna är det fullt från att vi öppnar tills vi stänger. Varje dag har vi minst cirka tusen personer i arenan konstaterar Tomas Grönberg, vd för IFU Arena.
Bilden bekräftas av Henrik Wennberg som är ordförande för Uppsala IF friidrott.
– Vi hade cirka 400 medlemmar hösten 2016. Idag har vi cirka 900 medlemmar. IFU har varit stark bidragande till medlemsutvecklingen. Det är i första hand är barn i sju- till elvaårsåldern som har börjat friidrotta, säger Henrik Wennberg.
IFU Arenas första år har varit intensivt. Utöver normal träningsverksamhet och elitspel har den även stått värd för Orphei Drängar och EM-matcher i basket. Ekonomiskt har det inte gått lika bra.
IFU Arena kostade 327 miljoner kronor att bygga vilket finansierades genom ett banklån. Uppsala kommun har garanterat att de ska bidra med 16 miljoner kronor årligen och med den garantin fick bolaget låna.
– 16 miljoner räcker för att täcka räntor och amorteringar. Kommunen har kravet på sig att kunna leverera tjänster såsom idrottshallar och nu får de en stor välfungerande arena. Idrotten är stor i Uppsala och det hade blivit betydligt dyrare för kommunen om de skulle driva detta själva.
Tomas Grönberg berättar att de i nuläget amorterar 5 miljoner årligen. I den takten kommer arenan vara avbetalad om 65 år.
Behöver era inkomster öka i dagsläget?
– Det är en ständig kamp att få en sådan här verksamhet att överleva. Föreningar har inga guldkistor och det är därför vi exempelvis driver restaurangen och öppnar arenan för andra event än idrott.
IFU Arena är långt ifrån ensam. Flertalet av Sveriges större arenor har svårt att gå runt. Med det sagt så hade Tomas Grönberg hoppats på bättre uppslutning.
– Vi hoppades att arenan i sig skulle locka till sig fler besökare. Men det är svårt att få befolkningen att hitta hit trots goda kommunikationer och ett bra läge. Så tillsammans med föreningarna måste vi helt enkelt jobba ännu hårdare, säger Grönberg.
Hur arbetar ni med sponsorer?
– Vi erbjuder möjligheten att synas via digitala kanaler. Det spelar flera elitlag i arenan och de har sina egna sponsorer. Så vi måste ta hänsyn till dem. Det är en balansgång, konstaterar Tomas Grönberg.