Att få sin egen löpsedel har varit ett populärt inslag under UNT:s jubileumsvecka.
På torsdagen stod Magda Ayoub i kö för att få hela fyra löpsedlar till barnbarnen Nora, Isak, Stella och Jonna.
– Det blir en liten julklapp till dem.
UNT har turnerat runt på skolor och köpcentrum i veckan. På självaste födelsedagen, 3 december, hade turen kommit till S:t Per gallerian i centrum. Och där fanns som vanligt en löpsedelsmakare på plats. Redigeraren Karolina Tolstav tog emot textförslag från besökarna och trollade fram stora rubriker ur skrivaren.
– Den bästa löpsedeln lyckas alltid förmedla en känsla. Den förmedlar inte bara vad som har hänt utan ger också en reaktion hos den som ser löpsedeln, förklarade hon.
UNT:s egen historia började med just löpsedlar; en månad före starten i december 1890 spreds löpsedlar om den kommande tidningen. På 1950-talet köpte tidningen en särskild tryckpress för löpsedlar.
Löpsedelns betydelse har förändrats.
– Det handlar mycket om att visa varumärket; vi finns här och ser vad som händer i stan.
Nora Hällström som stod och filade på ett bra löp tycker sällan löpsedlar lockar till tidningsköp. Då ska det vara en riktigt stor händelse som inträffat, resonerade hon tillsammans med kompisarna Emma Andersson och Lina Hjortsmark. Vad är då en stor händelse, kan man fråga sig..?
– Om jag såg mig själv på löpsedeln, sa Emma med ett skratt medan Karolina Tolstav skrev ut deras löpsedel.