Nya hastigheter på uppländska vägar

I höst får bilister och förare av transportfordon vänja sig vid nya hastighetsgränser på de statliga vägarna E 4, riksväg 56 och riksväg 70. 2009 står länsvägarna 272, 288 och 290 på tur.

Foto:

Uppsala2008-03-04 00:01
Vägverket förbereder för tillfället en förändring av hastighetsgränserna på de statliga vägarna i landet. Förändringarna ska införas i höst och i Uppsala län rör det sig om E 4, riksväg 56 och riksväg 70. Vilka vägavsnitt som får nya hastighetsgränser vill Vägverket i dagsläget inte svara på. Under 2009 är det de primära länsvägarna i landet, som får nya hastighetsbestämmelser och i Uppsala län handlar det om vägarna 272, 288 och 290.
Mikael Klingstedt, projektledare vid Vägverket, leder analysarbetet av hastighetsgränserna i bland annat Uppsala län. Han vill inte föregå de beslut som ska fattas, men bekräftar att nya hastighetsgränser är på gång.

- Vi kommer att få se ändringar i Uppsala län, och vi har fått ett tydligt uppdrag av regeringen att grundligt utreda hastighetsbegränsningarna utifrån samtliga transportpolitiska mål, bland annat trafiksäkerhet, näringsliv, miljö och jämställdhet. Det nuvarande systemet tar bara hänsyn till trafiksäkerhet, säger han.
Vägverket har i dag möjlighet att ändra hastigheterna i steg på tio kilometer i timmen sedan riksdagen i fjol ändrade den förordning från 1971 som reglerar hastighetsbestämmelserna i landet. Det innebär att förare troligtvis får sänka hastigheten till 80 kilometer i timmen på vägar som i dag har en hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen. Detta eftersom Vägverket bedömer att många av 90-vägarna är i för dåligt skick ur trafiksäkerhetssynpunkt. Dessutom kör många förare 110 kilometer i timmen på smala 90-vägar och det vill Vägverket stävja.

På E 4 i Uppsala län kommer förare sannolikt få köra i 120 kilometer i timmen på sina håll, men detta ifrågasätts, eftersom E 4 i Uppsala län är smalare jämfört med andra avsnitt i landet.
Organisationen Motormännen är kritiskt mot att hastigheterna ska förändras i steg på tio kilometer i timmen.
- Det blir svårare för bilister att veta vilka hastigheter som gäller då hastighetsgränserna pendlar mellan 70, 80 och 90 kilometer i timmen. Vi har argumenterat för att man ska förändra hastighetsgränserna i steg på 20 kilometer i timmen och det stämmer överens med det gängse systemet i övriga Europa. Det nya systemet är någon sorts kompromiss, säger Tomas Nilson, pressekretare vid Motormännen.
- Det blir ett litet antal vägar i landet där hastighetsgränserna höjs, medan vi får se desto fler sänkningar, bedömer han.

Vägverket är dock inte främmande inför att behålla den nuvarande hastighetsbegränsningen på viktiga vägar som man uttrycker det, men förutsättningen är att de förbättras ur trafiksäkerhetssynpunkt.
- När vi föreslår hastighetsförändringar kommer vi att stämma av det med länsstyrelser, kommuner och polisen, eftersom detta är en demokratifråga, säger Mikael Klingstedt.
Han hävdar dock att debatten kring hastighetsgränser ofta är onyanserad.
- Frågan om hastighetsgränser river upp starka känslor och uppfattningarna är ofta helt olika beroende på om man bor vid vägen eller om man kör på den, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om