Nya förslaget: "Rättvisare" kollektivtrafikspriser

Billigare rabatterade resor och obegränsad reslängd inom angiven giltighetstid, men biljetten blir dyrare. På torsdagen presenterades det nya förslaget på hur framtidens kollektivstrafiksbiljetter kan se ut.

Med och presenterade förslaget var (fr v) ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Cecilia Linder (M), marknadschef på trafik och samhälle Nikodemus Kyhlén, marknadstrateg på trafik och samhälle Sandra Benngård och trafikdirektör Karin Svingby.

Med och presenterade förslaget var (fr v) ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden Cecilia Linder (M), marknadschef på trafik och samhälle Nikodemus Kyhlén, marknadstrateg på trafik och samhälle Sandra Benngård och trafikdirektör Karin Svingby.

Foto: Oscar Söderman

Uppsala2023-03-17 17:00

Under torsdagen presenterade Region Uppsala ett nytt förslag om förändrad prissättning av kollektivtrafiksbiljetter i länet.

I förslaget föreslås dagens zon-system försvinna och ersättas med en så kallad "tidstaxa" inom hela UL-trafiken.

– Idag finns det 78 varianter av enkelbiljetter i systemet, alltså 77 sätt att göra fel. Det är en stor anledning till varför många inte åker buss, säger Cecilia Linder (M).

I dag är UL:s kollektivtrafik uppdelad i fem zoner. Ju längre man reser desto dyrare blir biljetten – men det systemet föreslås nu alltså avskaffas. Istället ska en enkelbiljett bli dyrare än vad den är nu. Idag reser man inom samma zon för 33 kronor med en förköpt biljett och för 28 kronor med reskassa. Den nya biljetten kostar 36 kronor och gäller obegränsat inom länet under 75 minuter.

Linder kallar det ett mer "rättvist" system för alla i länet, oavsett var man bor. 

undefined
"Det här kommer framför allt främja det lite längre resandet. Det kommer kosta lika mycket att åka till Gränby som det gör att åka till Öregrund", säger Cecilia Linder.

Liknande system är redan i bruk runt om i Sverige – närmast i Stockholm.

– Precis som i Stockholm föreslår vi också två prisnivåer, "Vuxen" och "Rabatt". Och alla rabatterade biljetter kommer kosta lika mycket, oavsett om man är över 65 år, student eller ungdom. Dessa biljetter kommer även bli billigare än vad de är i dag, säger Linder.

De som reser med periodbiljetter beräknas inte påverkas av det nya systemet.

– Det här ska inte heller kosta skattebetalarna mer än vad det gör idag, utan det ska vara självfinansierat.

undefined
"Kommer man någon annanstans ifrån till Uppsala så är zon-systemet väldigt förvirrande. "Tidstaxan" kommer bli mycket enklare för turister", säger Cecilia Linder.

Nästa steg i processen sker den 27 mars när Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden ska fatta beslut om det hela. Om allt går enligt plan hoppas det nya systemet vara i bruk 22 januari 2024.

– Min bild just nu är att hela nämnden är enig. Men politik är politik och allt kan hända på en vecka.

Oppositionen ställer sig dock skeptiska till prissättningen. Joel Gohari (S), gruppledare för Socialdemokraterna i nämnden, menar att utredningen visar att tre av fyra som reser med enkelbiljett kommer få en prishöjning med 30 procent.

– Det finns en bred enighet om att det inte är ett bra system idag. Men tyvärr blir det inte rimliga priser i det nya förslaget. Det blir för de flesta som reser med enkelbiljetter en kraftig höjning. Vi vill inte ha ett pris över 30 kronor från nästa år, säger Gohari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!