Nya förslaget: "RÀttvisare" kollektivtrafikspriser

Billigare rabatterade resor och obegrÀnsad reslÀngd inom angiven giltighetstid, men biljetten blir dyrare. PÄ torsdagen presenterades det nya förslaget pÄ hur framtidens kollektivstrafiksbiljetter kan se ut.

Med och presenterade förslaget var (fr v) ordförande i trafik- och samhÀllsutvecklingsnÀmnden Cecilia Linder (M), marknadschef pÄ trafik och samhÀlle Nikodemus Kyhlén, marknadstrateg pÄ trafik och samhÀlle Sandra BenngÄrd och trafikdirektör Karin Svingby.

Med och presenterade förslaget var (fr v) ordförande i trafik- och samhÀllsutvecklingsnÀmnden Cecilia Linder (M), marknadschef pÄ trafik och samhÀlle Nikodemus Kyhlén, marknadstrateg pÄ trafik och samhÀlle Sandra BenngÄrd och trafikdirektör Karin Svingby.

Foto: Oscar Söderman

Uppsala2023-03-17 17:00

Under torsdagen presenterade Region Uppsala ett nytt förslag om förÀndrad prissÀttning av kollektivtrafiksbiljetter i lÀnet.

I förslaget föreslÄs dagens zon-system försvinna och ersÀttas med en sÄ kallad "tidstaxa" inom hela UL-trafiken.

– Idag finns det 78 varianter av enkelbiljetter i systemet, alltsĂ„ 77 sĂ€tt att göra fel. Det Ă€r en stor anledning till varför mĂ„nga inte Ă„ker buss, sĂ€ger Cecilia Linder (M).

I dag Ă€r UL:s kollektivtrafik uppdelad i fem zoner. Ju lĂ€ngre man reser desto dyrare blir biljetten – men det systemet föreslĂ„s nu alltsĂ„ avskaffas. IstĂ€llet ska en enkelbiljett bli dyrare Ă€n vad den Ă€r nu. Idag reser man inom samma zon för 33 kronor med en förköpt biljett och för 28 kronor med reskassa. Den nya biljetten kostar 36 kronor och gĂ€ller obegrĂ€nsat inom lĂ€net under 75 minuter.

Linder kallar det ett mer "rĂ€ttvist" system för alla i lĂ€net, oavsett var man bor. 

undefined
"Det hĂ€r kommer framför allt frĂ€mja det lite lĂ€ngre resandet. Det kommer kosta lika mycket att Ă„ka till GrĂ€nby som det gör att Ă„ka till Öregrund", sĂ€ger Cecilia Linder.

Liknande system Ă€r redan i bruk runt om i Sverige – nĂ€rmast i Stockholm.

– Precis som i Stockholm föreslĂ„r vi ocksĂ„ tvĂ„ prisnivĂ„er, "Vuxen" och "Rabatt". Och alla rabatterade biljetter kommer kosta lika mycket, oavsett om man Ă€r över 65 Ă„r, student eller ungdom. Dessa biljetter kommer Ă€ven bli billigare Ă€n vad de Ă€r i dag, sĂ€ger Linder.

De som reser med periodbiljetter berÀknas inte pÄverkas av det nya systemet.

– Det hĂ€r ska inte heller kosta skattebetalarna mer Ă€n vad det gör idag, utan det ska vara sjĂ€lvfinansierat.

undefined
"Kommer man nÄgon annanstans ifrÄn till Uppsala sÄ Àr zon-systemet vÀldigt förvirrande. "Tidstaxan" kommer bli mycket enklare för turister", sÀger Cecilia Linder.

NÀsta steg i processen sker den 27 mars nÀr Trafik- och samhÀllsutvecklingsnÀmnden ska fatta beslut om det hela. Om allt gÄr enligt plan hoppas det nya systemet vara i bruk 22 januari 2024.

– Min bild just nu Ă€r att hela nĂ€mnden Ă€r enig. Men politik Ă€r politik och allt kan hĂ€nda pĂ„ en vecka.

Oppositionen stÀller sig dock skeptiska till prissÀttningen. Joel Gohari (S), gruppledare för Socialdemokraterna i nÀmnden, menar att utredningen visar att tre av fyra som reser med enkelbiljett kommer fÄ en prishöjning med 30 procent.

– Det finns en bred enighet om att det inte Ă€r ett bra system idag. Men tyvĂ€rr blir det inte rimliga priser i det nya förslaget. Det blir för de flesta som reser med enkelbiljetter en kraftig höjning. Vi vill inte ha ett pris över 30 kronor frĂ„n nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Gohari.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!