Nya flygplanstyper trycker ned utsläppen

Boeings Dreamliner hör till den nya generationens passagerarflygplan för långdistanser. Konstruktionen och nya material gör att planet har många miljöfördelar.

En av nyheterna med Boeings Dreamliner är noskonstruktionen.

En av nyheterna med Boeings Dreamliner är noskonstruktionen.

Foto: Jens Flyckt

Uppsala2013-09-16 18:00

Än så länge är Dreamlinern en udda fågel i Arlandas luftrum. Men Boeings 787 är i sig ingen nyhet i det svenska luftrummet. I kommersiell flygning introducerades planet i oktober 2011. Norwegian Air flyger redan med Dreamlinern mellan Arlanda och New York och mellan Arlanda och Bangkok. Nyligen började även Qatar Airways att använda flygplanstypen för dagliga flygningar mellan Arlanda och Doha i Qatar. Fler bolag väntar på leverans.

För Swedavia, som driver Arlanda flygplats, är denna typ av mer bränselsnåla flygplan välkomna.
–Swedavia är världsledande på att driva miljösmarta flygplatser, sa flygplatschefen Kjell Åke Westing på pressvisningen.

Dreamlinern är Boeings senaste lanserade passagerarflygplan. Det är byggt till 50 procent i kompositmaterial, har ljuddämpande sågtänder på motorerna, mjukare noskonstruktion, elektroniskt bromssystem och en rad andra miljöfrämjande lösningar. Det ger enligt tillverkaren inte bara en flygkapacitet på 18 timmar, utan även lägre buller och bränsleförbrukning.

Men den nya tekniken har inte varit problemfri. Bland annat har Dreamlinern haft problem med den nya batteritekniken, som består av litiumjon-batterier, bromsar och olja. I juli i fjol började en nödsändare på Air Ethians Dreamliner att brinna på Heathrow i London. Unde en period i våras hade flygplanstypen flygförbud, men det hävdes.

Enligt uppgifter från Boeing och Swedavia ligger Dreamlinerns buller- och utsläppsnivå på 20–30 procent lägre än till exempel föregångaren Boeing 767. Begränsning av buller och utsläpp är viktiga delar av det miljötillstånd Arlanda flygplats har. Men det går inte att säga än om det blir lättare att uppfylla miljövillkoren i tillståndet när Quatar Airlines Dreamliner får sällskap av fler likadan plan på Arlanda. I september 2013 ska Arlandas nya miljötillstånd upp till huvudförhandling i miljödomstolen i Nacka tingsrätt.

Från Swedavias sida poängterar man att ett miljövänligare och tystare flygplan inte gör så stor skillnad. Boeings 787 är inte heller den enda flygplanstillverkare med miljöfokus. Men denna typ av passagerarflygplan skapar på längre sikt en trend med positiva miljöeffekter, menar Swedavia.

Fakta

Boeing 787
Finns i tre varianter

Passagerare: 210–330 beroende på modell.
Flygsträcka: 13 000–15 700 kilometer.
Vingspann: 60 meter.
Längd: 63 meter.
Antal motorer: Två.

Källa: Boeing

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!