Nya fall med falska läkare som försöker bluffa äldre

En "läkare" som ringde Uppsalabon Erik, 87, visste vilken vårdcentral han besökt och försökte sedan lura sig in på hans bankkonto. "Hur han fått fram mina vårduppgifter är obegripligt", säger Erik.

Camilla Östergren, dataskyddsombud vid Region Uppsala, har nyligen stött på ett fall där en bedragare från "sjukvården" fick  en man att logga in på kontot. Han blev dock inte av med några pengar.

Camilla Östergren, dataskyddsombud vid Region Uppsala, har nyligen stött på ett fall där en bedragare från "sjukvården" fick en man att logga in på kontot. Han blev dock inte av med några pengar.

Foto: Privat Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2022-12-10 21:00

I veckan har UNT rapporterat att flera äldre i Uppsala blivit uppringda av bluffmakare som påstod sig arbeta inom sjukvården. De sa till exempel att de ringde för att boka in personerna på hälsokontroll.

De uppringda uppmanades att logga in med bankID eller bankdosa för att identifiera sig, något sjukvården aldrig ber om.

Hittills har polisen i Uppsala län fått in sju anmälningar om bedragare som påstått sig ringa från vården. Fem av anmälningarna gäller försök till bedrägeri. I två fall har gärningspersonerna kommit in på kontona och tagit cirka 10 000 kronor var av de drabbade.

undefined
Telefonbedrägerier mot äldre har pågått i många år. Just nu påstår sig bedragarna ringa från sjukvården. Tidigare har de sagt sig ringa från bland annat banken eller polisen.

Ett fall sticker ut där bedragaren ska ha känt till sekretessbelagda patientuppgifter. Det gäller en 87-årig Uppsalabo som vi kan kalla Erik.

– Klockan 23 en fredagkväll ringde en man som sa att han hette Westin och arbetade vid Akademiska sjukhuset, säger Erik.

– Han ville boka in mig på ett sjukhusbesök. Det underliga var att han visste att jag nyligen besökt en vårdcentral, vad den heter och att den skickat en remiss till sjukhuset.

undefined
Vårdportalen 1177 varnar för bedragare som påstår sig ringa från 1177. I andra fall ringer bedragarna för att ge provsvar eller boka hälsokontroll. Vården ber aldrig någon logga aldrig in via bankID eller bankdosa.

När Erik uppmanades att ta fram bankdosan lade han dock på. Han är orolig att hans patientuppgifter kommit i orätta händer och har kontaktat vårdcentralen som dock inte kunnat ge någon förklaring.

Ett liknande fall gäller en man som kontaktades av någon från "sjukvården" som ville omboka en tid för läkarbesök. Bedragaren ska ha sagt: "Du har en läkartid", vilket stämde. Camilla Östergren, dataskyddsombud vid Region Uppsala som varit inkopplad på ärendet, tror dock inte att uppgiften om mannens läkartid läckt ut.

undefined
Uppsalabon "Erik" undrar hur bedragaren kunde veta vilken vårdcentral han besökt och dessutom att vårdcentralen skickat en remiss till sjukhuset. Han är orolig att uppgiften läckt ut.

– Det kan vara så att bedragaren bara chansade, eftersom det inte är ovanligt att äldre personer besöker läkare, säger Camilla Östergren. 

Den här mannen följde instruktionerna och loggade in via bankID för att ordna "ombokningen".

– Men efter samtalet fattade han misstankar och kontaktade banken. Det visade sig att någon hade gjort flera försök att ta sig in på mannens konto men misslyckats, så han blev aldrig av med några pengar, berättar Camilla Östergren.

De fejkade samtalen från "sjukvården" verkar oftast väcka misstänksamhet bland de uppringda. Enligt polisens nationella bedrägericenter gäller merparten av anmälningarna försök till bedrägeri. När de personerna uppmanats att logga in med bankID för att boka läkartid och liknande har de flesta lagt på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!