Nya E4:an har kommit halvvägs
Nya E 4 blir en motorväg som inte liknar någon annan bilväg i Sverige. Täckt med ett 20 centimeter tjockt betonglager av tyska mått kommer den att hålla betydligt längre än den gamla.UNT har tagit tempen på bygget när det gått lite mer än halvtid.
Inte förrän då blir det fritt fram att köra på 78 kilometer splitterny motorvägssträcka.
— Många ringer och undrar om vi kommer att koppla på för trafik på färdiga etapper men så blir det inte. Det finns inga farbara vägar för på- och avfart under byggtiden, säger Owe Ekman, Vägverkets projektchef.
Just nu ligger allt arbete nere, sånär som på vissa ställen där ett 15-tal vägarbetare håller ställningarna med diverse schaktarbeten. Det råder semestertider och Vägverket håller sin tidsplan, endast två av 102 broar återstår att bygga, de i Läby och Buddbo, mellan Fullerö och Björklinge.
Och i augusti skjuter arbetet fart igen.
Hösten ägnas åt asfaltering. Vissa sträckor är redan gjorda men sträckan Uppsala-Björklinge färdigställs då.
Vägbanan ska därefter få en hud av betong.
Betong som vägunderlag är relativt nytt i Sverige. I alla fall på en så här lång sträcka. Det finns en kort snutt vid infarten till Arlanda, mellan Eskilstuna och Strängnäs och på några kortare vägsträckor i Västsverige.
Lagom till våren kommer en tysk delegation betongspecialister hit med en mobil betongstation där 80 000 kubikmeter betong ska tillverkas under tre månader.
— Det är inget som vi svenskar klarar. Tyskarna är däremot duktiga på det, de har vana och kompetens från sina motorvägar, säger Roar Tvärå, platschef.
Några bilister har redan testat nya E4, ett våghalsigt och förbjudet tilltag. På de sträckor där det är asfalterat har förarna tagit sig in via transportvägar och busåkt.
— Det kan stå stora maskiner och allt möjligt på vägen eller gå ett dike rätt över vägbanan. De har inte heller några garantier för att asfalten fortätter. Rätt var det är tar det ju stopp, säger Roar Tvärå och höjer ett varningens finger för denna livsfarliga tjuvåkning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!