Nya E4:an får betongbeläggning

Nya E4 på sträckan Uppsala-Björklinge kommer att beläggas med betong istället för asfalt. Det innebär att inga nya bergtäkter behöver tas i bruk för bygget av E4:ans södra del. Miljö och miljoner sparas.

Uppsala2002-04-05 00:01
- De som vädrat goda affärer med nya bergtäkter blir nog lite besvikna, säger Owe Ekman vid Vägverket i Uppsala.
Det är ännu oklart hur mycket pengar som sparas i och med att E4 sydligaste del, den 21 kilometer långa sträckan mellan Uppsala och Björklinge beläggs med betong istället för asfalt.
Men Owe Ekman uppskattar att det rör sig om flera miljoner kronor.
- Dessutom blir det mindre ingrepp i naturen. Miljön vinner på den här lösningen eftersom vi hushållar med naturresurserna.
Genom att använda betong istället för asfalt behövs helt enkelt inte lika mycket massor som fyllning i vägbanan. Det handlar om 60 000-70 000 kubikmeter som inte behöver brytas.
Vägverket lutar sig emot beräkningar från Cement- och betonginstitutet som visar att djupet av fyllningar i vägbanan kan minskas med ca 20 centimeter om man lägger betong istället för asfalt på vägbanan.
I Uppsala finns en äldre typ av betongbeläggning på Dag Hammarskiölds väg, mellan Grindstugan och Sunnersta. Alla bilister som passerar sträckan vet hur det låter varje gång bilens hjul passerar betongskarvarna.
- Men så kommer det inte att låta på sträckan Uppsala-Björklinge. Man kommer inte att märka någonting eftersom vi arbetar med helt andra metoder i dag jämfört med tidigare. Det blir inga skarvar, säger Owe Ekman.
Sträckan mellan Björklinge och Mehedeby kommer dock att beläggas med asfalt. Hur många nya bergtäkter som krävs i den norra delen är fortfarande oklart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om