Efter den havererade upphandlingen av nya busskurer i Uppsala har Region Uppsala beslutat att sätta upp nya väderskydd på åtminstone 40 av cirka 100 busshållplatser som nu har blivit av med sina busskurer. Övriga hållplatser ska förses med åtminstone en bänk, är tanken. Men än har arbetet med att sätta upp de nya busskurerna inte börjat eftersom den tidigare entreprenören, JC Decaux, inte har tagit bort alla delar av de gamla busskurerna.
– Fortfarande finns en del betongfundament kvar. Tanken är att de ska börja med det arbetet inom någon vecka. Innan dess kan vi inte sätta upp de nya väderskydden. Vi hade önskat att det här hade gått snabbare och smidigare, säger Dennis Solid, chef för infrastrukturenheten vid Region Uppsala.
Borttagandet av fundamenten till de gamla busskurerna beräknas pågå under åtta veckor, vilket innebär att en stor del av hösten kommer att gå åt för arbetet, en tid på året då behovet av busskurer är större.
– Ambitionen är att få ut de här så fort som möjligt. Därför kommer vi att jobba parallellt och sätta upp nya väderskydd så fort några hållplatser är klara, säger Dennis Solid.
Hur stor kostnaden blir för regionen är oklart. Det beror på hur det går i rättstvisten om upphandlingen. I förvaltningsrätten förlorade kommunen målet, men det är överklagat till kammarrätten där handläggningen fortfarande pågår. Om upphandlingen till slut går igenom ska busskurerna som nu ska sättas upp flyttas till andra platser i länet. Kostnaden för det landar på cirka 6 miljoner kronor. Att köpa in och sätta upp de 40 busskurerna kostar cirka 7 miljoner kronor.
– Men de hade köpts in även om detta inte hade hänt, men då hade de satts upp på andra platser. Men det är inte bara den ekonomiska förlusten. Ska busskurerna flyttas igen blir det nya arbeten på busshållplatserna och resenärerna drabbas. Det är olyckligt, säger Dennis Solid.
Malin Otterström, kommunikationschef för JC Decaux, säger att de erbjudit kommunen en lösning att förlänga det gamla avtalet medan tvisten pågår för att undvika den här situationen.
– Vi har avtal med 25 kommuner och har aldrig varit med om något sådant här. Det är ingen annan stad som väljer att stå utan väderskydd på det här viset. Jag kan inte förstå det, säger hon.
Beskeden om hur demonteringen ska gå till har också skiftat och det var först i juli som företaget fick besked om att även fundamenten skulle tas bort.
– Det var mitt i semestrarna, och då satte vi i gång och planera det arbetet med entreprenören, säger Malin Otterström.
Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör, tillbakavisar uppgifterna från JC Decaux.
– JC Decaux har inte följt den avvecklingsplan som vi har kommit överens om. Det har varit klart hela tiden att det är de som ska ta bort alla delar av de gamla busskurerna, inklusive fundamenten. Vi har till och med erbjudit oss att ta bort dem på egen bekostnad, men fått nej till det, säger Christian Blomberg.
I fallet med en eventuell förlängning av avtalet säger han att företaget krävt förlängning under lång tid och till orimliga villkor.
– Det gamla avtalet är från 1990-talet och innehåller flera otidsenliga villkor som inte är förenliga med dagens lagstiftning. Vi har i stället föreslagit en förlängning under kortare tid, för att invånarna inte ska drabbas, men det har inte JC Decaux velat gå med på.