Nya bussen är gul och säker

Nu har solgula UL-bussar börjat rulla i Uppland. På fredagen presenterades sex nydesignade bussar på Vaksala torg i Uppsala. Pendlare till Enköping, Sala och Strängnäs på linjerna 804, 848 och 877 är premiärresenärer.

Uppsala2005-05-21 00:00
— Men vi ökar antalet gula bussar successivt och i oktober kommer 27 solgula bussar att trafikera den uppländska landsbygden, sade en belåten Klas Wåhlberg, vd för Upplands Lokaltrafik, som beräknar att hela vagnparken kommer att vara gul inom ett år.
Det kostar runt 50 000 kronor att lackera om en buss.
— Men om ett år kommer hela vagnparken att vara gul.

Symbol för omtanke
Bussarnas solgula färg, med diskret röd logotyp, är medvetet vald.
Klas Wåhlberg säger att de nydesignade gula bussarna skall symbolisera omtanke, enkelhet och trygghet.
— Nu länkar UL:s gula bussar ihop sig med stadstrafikens gröna. Och när de fem nya pendeltågen Stockholm—Arlanda levereras så kommer de att vara röda.
Invigningstalare var UL:s styrelseordförande Agneta Gille.
— De nya bussarna syns i trafiken, man ser på långt håll när de kommer — och de gör en ju så glad med sin härliga färg, sade Agneta Gille innan hon klippte det blågula bandet framför bussarna som parkerat i solfjädersform framför Vaksalaskolan.

Trepunktsbälte
Mari-Anne Larsson, trafiksäkerhetskonsult i Uppsala kommun, gladdes åt en annan trafiksäkerhetsaspekt: att de nya bussarna har försetts med trepunktsbälten.
Även entreprenören KR — Klövsjö Rätan Trafik — fanns på plats på Vaksala torg. Dess vd och grundare Gunnar Sahlén berättade att KR:s verksamhet började med tre bussar som trafikerade två grannbyar. Numera har KR 30 procent av trafiken i Hälsingland.
— 2003 lade vi ett anbud på UL-trafiken, och i dag kör vi 27 bussar här i Uppland.
De nya bussarna innebär en utökad service till handikappade och personer med barnvagn eller rullstol. En nedfällbar ramp och hiss underlättar på- och avstigning.
— Vi har testat processen som tar omkring sju minuter, säger Tommy Jonsson, depåchef för KR i Enköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om