I samband med att nya fotbollsarenan Nya Studenternas byggs finns planer på att bygga en ny bro i närheten längs Kungsängsesplanaden. Bil-, kollektiv- och cykeltrafik samt gående ska kunna använda bron som ska vara öppningsbar för båtar.
− Det finns inget beslut ännu men långt gångna planer i frågan, säger Per Erik Johansson, projektledare och ansvarig för driften på broar i Uppsala kommun.
Diskussioner förs även på om Vindbron, som binder samman Ultuna och Kungsängens gård över Fyrisån, ska tillåta cykel- och gångtrafik igen efter att den stått permanent öppen för båtar sedan slutet av 1990-talet.
− Jag tror inte det blir hållbart att ha båttrafik till och från Uppsala om vi går från tre till sex broar. Problemet är att kommunen inte insett vad det innebär att ha en farled för båtar och att den fungerar annorlunda än vägar för bilar. Båtar kan inte köra en annan väg och kommunen måste inse betydelsen av farleden, säger Jonas Segersam (KD), kommunalråd.
Bygget av nya Flottsundsbron i Sunnersta har påverkat båttrafiken i Fyrisån genom begränsad trafik under vissa perioder och farleden har helt stängt från 15 oktober 2016 till 15 april 2017.
− Om vi skulle tvingas få begränsad trafik en säsong till så får vi lägga ned verksamheten och Uppsala blir helt utan fartyg. På kvällsturerna vill människor åka på ån och det är unikt att komma så långt in i en storstad med ett så stort fartyg som Carl Gustaf, säger Malin Wahlund Egnell, ägare av rederiet som har båten m/s Kung Carl Gustaf.
Nya Studenternas förväntas börja byggas under sommaren 2017, om det blir en bro vid Kungsängsesplanaden är det oklart när den byggs.
− Vi har haft två dåliga säsonger på grund av bygget vid Flottsundsbron och om det blir en till dålig säsong klarar vi oss inte. Vi har redan gått otroligt mycket back och tappat flera bokningar, säger Malin Wahlund Egnell.
Kristdemokraterna har föreslagit att en ny småbåtshamn kan byggas söder om Kungsängsbron där reningsverket ligger i dag. Reningsverket skulle i sådana fall flyttas för att göra plats åt hamnen och bostäder enligt partiets förslag.
− För mig är det viktigt att Uppsala förblir en hamnstad och behåller den profilen. Det har en lång tradition och historia och har gjort Uppsala till den stad den är i dag, säger Jonas Segersam.
Längre fram i tiden finns även planer på att bygga Ultunalänken, en bro som ska gå genom reservatet från Ultuna till Bergsbrunna, i samband med att Årike Fyris görs till ett naturreservat.