Nya bostäder viktigare än låga bullernivåer

Uppsalas expansiva bostadsbyggande har ett pris.Förtätningen i citykärnan gör att allt fler människor utsätts för hälsofarliga ljudnivåer. Det är en utveckling som politiker och myndigheter accepterar, trots varningar från bullerforskare. För enligt Boverkets riktlinjer tillåts numera ett ökat trafikbuller när det byggs nytt.

Uppsala2005-10-03 07:27
Efter påstötningar från regeringen har Boverket förtydligat hur deras bullerriktvärden bör tolkas. De öppnar upp för mer buller från trafiksidan vid nya bostäder, högst 65—70 decibel, vilket är 10—15 decibel högre än idag. Men då måste bullernivån på den andra, "tysta" sidan av lägenheten begränsas till 45—50 decibel. Som kompensation har regeringen aviserat kraftfulla åtgärder mot trafikbuller i storstäderna senare i höst.
Samhällsbyggarminister Mona Sahlin säger också till TT att buller inte ska få stoppa nya bostäder i storstädernas citykärnor, trots att flera studier visar att långvarigt trafikbuller kan orsaka både högt blodtryck och hjärtsjukdomar.
I Uppsala planerar kommunen att bygga 3 600 lägenheter i år och nästa år. På flera ställen i Uppsala förtätas centrum med hundratals nya lägenheter. Här är några exempel på planerade byggprojekt:
  • Cirka 100 lägenheter ovanpå parkeringshuset Grimhild.
  • 54 nya lägenheter ovanpå befintligt bostadshus vid Kvarnen, Vaksalatorg.
  • 200 lägenheter vid brandstationstomten på Kungsgatan.
  • 1 000 nya lägenheter vid Kapellgärdet, mellan Vattholmavägen och järnvägen.
    Nya Studentbostäder vid kvarteret Observatoriet.

    Kan inte säga nej
    Uppsala kommun menar att det inte går att säga nej till en fortsatt utbyggnad.
    —Vi är medvetna om vikten av att minimera bullret så att människor inte utsätts för långvarigt lidande och eventuella hälsoproblem. Samtidigt måste vi väga hälsoriskerna mot bostadsbristen och fördelarna med att bo centralt, säger Ingvar Blomster, stadsbyggnadsdirektör.

    Vill ha utvärdering
    Jan Wikström (mp), ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden, vill att kommunen utvärderar de utsatta områden som förtätas innan man fortsätter att bygga centralt.
    —Men själv tycker jag att man borde bygga mer utanför city och förena det med bättre kollektivtrafik.
    Kommunens nuvarande inriktning är att bygga lägenheter med en "tyst" sida och en bullrig sida. Det innebär att en lägenhet kan ha sovrummet vänd mot gården där det är mindre bullrigt.
    —Sedan har vi flera tekniska lösningar som minskar trafikljuden i bostäderna, exempelvis treglasfönster, bullerplank och byggmaterial som är bullerdämpande, säger Ing­var Blomster.
    Men det hjälper inte att moderna hus är bättre ljudisolerde om de placeras i en allt bullrigare miljö, menar Mats Nilsson, bullerforskare vid Institutet för miljömedicin i Stockholm.
    Uppsalaforskaren Gunilla Wieslander vid enheten för Arbets- och miljömedicin på Akademiska sjukhuset är också skeptisk till om det går att bygga bort buller.

    Sover sämre
    För fyra år sedan var hon med om att presentera den förs­ta undersökningen om hälsoeffekterna
    av trafikmiljön i Uppsala. Den visade bland annat att de som bor vid hårt trafikerade gator sover sämre, har högre blodtryck, sämre lungfunktioner och mer inflammationer i luftvägarna. Studien visade också att bullernivåerna i city, framförallt på Östra Ågatan,
    Kungsgatan, Övre Slottsgatan och Bäverns gränd klart överstiger riktvärdena.

    Högt pris för centralt boende
    —Uppsala är en väldigt speciell stad, den är inte ett dugg trafik­sanerad och har inte blivit bättre trots arbetet med en ny trafikplan. Folk får betala ett oerhört högt pris för att bo centralt, säger Gunilla Wieslander.
    Mot bakgrund av hennes forskning och flera andra hälsostudier, anser Gunilla Wieslander att stadsplanerare måste ta ett större ansvar.
    —Det byggs enormt mycket i Uppsala, många människor ringer till mig och är oroliga för vilka hälso­effekter det medför.
    Om cirka en månad presenterar hon resultaten från en förnyad och uppdaterad studie, där fler personer ingår och där också Väderkvarnsgatan finns med.
    —Det blir ungefär samma resultat med undantag för att Väderkvarnsgatan har en något lägre trafikintensitet än vad vi förväntade oss. Men fortfarande är trafik­miljön värst på Östra Ågatan vid Islandsbron. Egentligen borde man inte bo i de husen alls.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
    Läs mer om