Strax efter klockan nio utanför nya Adlibris-butiken på Stora Torget står en foodtruck redo att servera kaffe till de första 500 besökarna. En lastbil är också på plats för att leverera de sista hyllorna. Ballonger dekorerar ingången, och 100 tygväskor fyllda med böcker står uppradade vid entrén.
Kön växer stadigt. På plats nummer 25 står studenten Ellen Holm, som arbetar i en annan bokhandel.
– Det känns jättebra och jättekul att Adlibris öppnar här, säger hon.
Behövs det verkligen fler bokhandlare i Uppsala?
– Ja, det är alltid hälsosamt med lite konkurrens. Det är väl kul att ha ett alternativ. Folk kanske inriktar sig på olika typer av böcker, och därför finns det plats för flera bokhandlare i staden.
Inne i butiken är det hektiskt. Anställda och hantverkare arbetar in i det sista.
Klockan tio signalerar en medarbetare att det är dags att öppna, och de övriga applåderar.
Systrarna Barbro Karlsson och Marina Sundell är bland de första kunderna som kommer in.
– Det var värt väntan, säger Marina Sundell och visar en gratis tygväska med böcker.
De tycker att det är roligt att Adlibris kommer till stan.
– Vi älskar att läsa, och det är bra att det blir konkurrens till de andra bokhandlarna här, säger Barbro Karlsson.
Varför har ni köat så tidigt, långt innan öppningstiden?
– Det är alltid spännande att se hur mycket folk som kommer och vad som erbjuds. Kanske man blir bekant med någon ny i kön också, säger Marina Sundell.
Adlibris i Uppsala har fem anställda.
– Vi kommer att styra sortimentet efter efterfrågan, med fokus på lokala Uppsala-författare och kurslitteratur, säger butikschefen Emilia Stake.
Branschen är tuff, särskilt för bokhandlar som möter hård konkurrens från e-handel. Trots detta väljer nätbokhandelsjätten Adlibris att satsa på en butik.
– Det finns ett intresse, särskilt i en stad som Uppsala där det bor många studenter och akademiker, säger Cecilia Held, affärsområdeschef på Adlibris.
Hon vill inte kommentera prisjämförelser med konkurrenten Akademibokhandeln, men säger:
– I butiken får man produkten direkt i handen och personlig service, därför kan priserna skilja sig något mellan den fysiska butiken och e-handeln.
Adlibris har nu tre stora fysiska butiker – i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Företaget äger även mindre butiker, såsom Pocketshop-butikerna som finns på flygplatser och centralstationer.