Fram till årsskiftet var kommunerna delägare i UL, men nu har landstinget tagit över hela verksamheten. Skolskjutstrafiken har i vissa delar av länet varit helt samordnad med den vanliga linjetrafiken. Från UL:s sida har tillförordnade trafikdirektören Caj Rönnbäck framhållit att samordning mellan kollektivtrafik och skolskjutsar blir ekonomiskt effektivare och också ger andra än skolelever större tillgång till busstrafik.
På torsdagen kallade UL och Rönnbäck länets kommuner till möte om de kommande nya avtalen. Nya avtal innebär såväl nya möjligheter till samordning som nya ersättningsnivåer.
Vilka nivåer man kommer att landa på är långtifrån klart. På torsdagen gick de olika parterna i genom förutsättningarna inför hösten, och beslutade tillsätta en arbetsgrupp som har i uppgift att komma fram med ett förslag till avtal.
– Arbetsgruppen består av representanter för UL:s förvaltning och kommunrepresentanter från Knivsta, Uppsala och Östhammar. Förslaget kommer att presenteras för samtliga kommuner som då får möjligheter att påverka dess innehåll, sade Sture Jonsson, informationschef vid UL, på torsdagen.
Det har inte satts någon tidsgräns för gruppens arbete, men målsättningen är att nya avtal ska finnas undertecknade och klara till höstterminen 2012.