De goda tiderna i sportbranschen föder nyetableringar, där flera nya kedjor har ambitioner att ta en betydande del av kakan. Enligt Jonas Arnberg konsultchef på analysföretaget HUI research kan framtiden bli ett ”elektronikhandeln 2” där någon eller några aktörer tvingas stänga.
– De tre stora kedjorna kommer att tvingas jobba betydligt hårdare. De måste vässa sitt erbjudande, både i butik och på nät, säger Jonas Arnberg.
Intersport i Boländerna blir nära granne med XXL. Vd: n Klas Berglund säger att butiken är väl förberedd för det som komma ska.
– Det är klart att man är lite orolig när man blir mer konkurrensutsatt, men vi satsar oss in i konkurrensen. Vi har investerat mycket och gör våra butiker mer attraktiva och försöker få fram sortimentet på ett mer smakfullt sätt. Man ska bli inspirerad när man kommer in, säger han.
Kunden Marin Sparby är på jakt efter joggingskor och fitnesskor. Hon handlar en hel del sportgrejer och har inget emot att konkurrensen ökar och priserna kanske går ner.
– Vissa grejer är ju dyra, säger hon.
Team Sportias enda Uppsalabutik finns också i Boländerna. Butikschefen Stefan Morsäter räds inte den ökade konkurrensen.
– Vi kör på som vanligt med vår personliga service. Vi ska hålla så hög kunskapsnivå som möjligt hela tiden. Vi har bland annat egen verkstad och en ortopedtekniker. Det är sådant som särskiljer oss och är en konkurrensfördel, säger han.
Hur ska ni klara ökad prispress?
– Det kan bli prispress i vissa segment. Men jag är tveksam till att det håller i längden. Jag tror inte det blir en enorm prispress.
UNT har sökt XXL och Stadium för en kommentar, men inte lyckats nå någon ansvarig.