Prissänkningar eller bluff? Så funkar nya regeln

Reor finns överallt – men är priserna så bra som de verkar?
– Många företag struntar i lagen, det gör det svårare för kunderna att veta om de faktiskt gör ett bra köp, säger Uppsalas konsumentrådgivare.

Sandra Mansour, Uppsalas konsumentrådgivare, varnar för att en del butiker inte följer lagen om prisinformation vid reor.

Sandra Mansour, Uppsalas konsumentrådgivare, varnar för att en del butiker inte följer lagen om prisinformation vid reor.

Foto: Jeanina Santiago

Uppsala2025-02-01 11:00

Nyheten i korthet

  • Många företag i Uppsala och Boländerna ignorerar den nya 30-dagarsregeln som infördes 2022, vilket gör det svårt för kunder att avgöra om de gör en bra affär.
  • Konsumentverket har upptäckt att fyra av tio företag bryter mot regeln, med brister i alla branscher, och överväger nu rättsliga åtgärder.
  • Uppsalas konsumentrådgivare uppmanar kunder att anmäla butiker till Konsumentverket om de inte visar 30-dagarspriset, vilket kan leda till att företaget granskas och tvingas betala vite.

UNT har kollat prissänkningar sedan Black Week och sett hur reor avlöser varandra. I centrala Uppsala och Boländerna lyser kampanjer och röda prislappar upp, men ofta saknas en avgörande detalj: det lägsta priset på produkten de senaste 30 dagarna.

– Butiker måste visa vad varan kostat som minst under den senaste månaden, men många gör det inte. Det gör att kunder kan tro att de gör en bra deal, fast priset inte ens är lägre än tidigare, säger Sandra Mansour, konsumentrådgivare i Uppsala.

Den så kallade 30-dagarsregeln infördes 2022 och innebär att företag som påstår att en produkt är rabatterad måste visa vad den kostat som minst de senaste 30 dagarna. Syftet är att minska risken att företag vilseleder konsumenter exempelvis genom att höja priset nära inpå en prissänkning för att få den att se bättre ut.

undefined
Reaskyltar lockar kunder – men hur vet man att rabatten verkligen är ett fynd?

Under Black Week granskade rådgivarna 15 butiker i centrala Uppsala. Mer än hälften av dem brast i sin prismärkning. I stället för att ange det lägsta priset de senaste 30 dagarna skyltades det med "ordinarie pris" eller flera överlappande klisterlappar.

– Det är inte okej att bara skriva "ordinarie pris", säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare i Uppsala.

Många kunder känner inte ens till regeln.

undefined
"Företagen måste ange det lägsta priset de senaste 30 dagarna – annars kan kunder känna sig lurade," säger Sandra Mansour.

– Då kan det vara ett problem eftersom konsumenter inte kan avgöra om ett företag följer regeln eller inte, säger Sandra Mansour.

Konsumentverket har också granskat företagens reor – och siffrorna är dystra. Under hösten 2024 visade deras undersökning att fyra av tio företag bryter mot regeln.

– Vi ser brister i samtliga branscher, bland annat inom kläder, hemelektronik och heminredning, säger Elin Forsberg, jurist på Konsumentverket.

undefined
Elin Forsberg, jurist på Konsumentverket, varnar för att många företag fortfarande bryter mot lagen och att rättsliga åtgärder kan bli aktuella.

Många företag skyller på tekniska fel – och Konsumentverket har nu tröttnat.

– Vi överväger rättsliga åtgärder. Företag som fortsätter bryta mot lagen riskerar förbudsförelägganden och vite.

Vad kan kunden göra?

– Eftersom det är lagkrav att visa 30-dagarspriset kan man påtala det för butiken. Om de inte gör det handlar det om vilseledande marknadsföring.

undefined
"Det är inte okej att bara skriva "ordinarie pris", säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare i Uppsala.

Uppsalas konsumentrådgivare uppmanar kunder att anmäla butiker till Konsumentverket.

– Om flera klagar kan det leda till att företaget granskas och tvingas betala vite, säger Malin Thonäng.

Rea eller kampanjerbjudanden på mat, särskilt växter, färska livsmedel och drycker med kort hållbarhet, omfattas dock inte av 30-dagarsregeln.

undefined
Dessa skyltar följer inte den nya 30-dagarsregeln. Enligt lagen ska butiker vid reor ange det lägsta priset varan haft under de senaste 30 dagarna, inte bara "ordinarie pris" eller procentuella rabatter.
undefined
En korrekt skylt på hemsidan, enligt Uppsalas konsumentrådgivare Malin Thonäng.
Så avslöjar du reabluffen

Kolla prisjämförelsesajter: Undersök om priset verkligen är lägre än tidigare.

Var kritisk mot rea-skyltar: Anges det "lägsta priset de senaste 30 dagarna"?

Planera dina köp: Köp inte bara för att något känns billigt – säkerställ att det är ett faktiskt behov.

Källa: Uppsalas konsumentrådgivare

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!