UNT har kollat prissänkningar sedan Black Week och sett hur reor avlöser varandra. I centrala Uppsala och Boländerna lyser kampanjer och röda prislappar upp, men ofta saknas en avgörande detalj: det lägsta priset på produkten de senaste 30 dagarna.
– Butiker måste visa vad varan kostat som minst under den senaste månaden, men många gör det inte. Det gör att kunder kan tro att de gör en bra deal, fast priset inte ens är lägre än tidigare, säger Sandra Mansour, konsumentrådgivare i Uppsala.
Den så kallade 30-dagarsregeln infördes 2022 och innebär att företag som påstår att en produkt är rabatterad måste visa vad den kostat som minst de senaste 30 dagarna. Syftet är att minska risken att företag vilseleder konsumenter exempelvis genom att höja priset nära inpå en prissänkning för att få den att se bättre ut.
Under Black Week granskade rådgivarna 15 butiker i centrala Uppsala. Mer än hälften av dem brast i sin prismärkning. I stället för att ange det lägsta priset de senaste 30 dagarna skyltades det med "ordinarie pris" eller flera överlappande klisterlappar.
– Det är inte okej att bara skriva "ordinarie pris", säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare i Uppsala.
Många kunder känner inte ens till regeln.
– Då kan det vara ett problem eftersom konsumenter inte kan avgöra om ett företag följer regeln eller inte, säger Sandra Mansour.
Konsumentverket har också granskat företagens reor – och siffrorna är dystra. Under hösten 2024 visade deras undersökning att fyra av tio företag bryter mot regeln.
– Vi ser brister i samtliga branscher, bland annat inom kläder, hemelektronik och heminredning, säger Elin Forsberg, jurist på Konsumentverket.
Många företag skyller på tekniska fel – och Konsumentverket har nu tröttnat.
– Vi överväger rättsliga åtgärder. Företag som fortsätter bryta mot lagen riskerar förbudsförelägganden och vite.
Vad kan kunden göra?
– Eftersom det är lagkrav att visa 30-dagarspriset kan man påtala det för butiken. Om de inte gör det handlar det om vilseledande marknadsföring.
Uppsalas konsumentrådgivare uppmanar kunder att anmäla butiker till Konsumentverket.
– Om flera klagar kan det leda till att företaget granskas och tvingas betala vite, säger Malin Thonäng.
Rea eller kampanjerbjudanden på mat, särskilt växter, färska livsmedel och drycker med kort hållbarhet, omfattas dock inte av 30-dagarsregeln.