Ny policy ska stärka tryggheten för patienterna

Tryggheten för patienterna i Uppsala län ska stärkas. Landstingsstyrelsen har beslutat att ta fram en policy för en säkrare vård.

Uppsala2008-01-05 00:01
Redan för ett par år sedan konstaterade revisorerna i Uppsala läns landsting att patientsäkerheten inte var ett prioriterat område.
Nu har landstingsstyrelsen gett landstingsdirektören i uppdrag att ta fram förslag till en övergripande policy och plan för patientsäkerhetsarbetet i landstinget.
Harald Nordlund är ordförande, fp, i patientnämnden. Han säger:
- Bristerna i vården beror inte på dålig eller slarvig personal. Det handlar snarare om en svår arbetssituation. Förutsättningarna för att göra ett gott arbete försvåras eller saknas helt när man inte hinner följa de föreskrifter som finns.

Eva Åkerlind är chef för patientnämndens kansli i Uppsala som varje år utreder ca 1100-1200 ärenden som rör klagomål över hälso- och sjukvården.
Det här är hennes råd för att förbättra patientsäkerheten i vården:
  • Bättre tillgänglighet.
  • Mer tid för vårdpersonalens egna reflektioner.
  • Tydligare kommunikation mellan patienter, personal och mellan vårdgivare.
  • Över hälften av alla klagomål handlar om patienter som uppger sig ha fått fel diagnos, fördröjd diagnos, fel behandling eller skadats i vården.
  • Många klagar också över bristande tillgänglighet, främst i primärvården och allmänpsykiatrin.

    - I vart och vartannat ärende säger sig patienten ha fått dålig information och bemötande. Det finns en brist i kommunikation mellan patienter och vårdgivare, anser Eva Åkerlind.
    Kontakten mellan utredarna och ansvariga i vården är ibland tidsödande. Ett ärende kan kräva väldigt många kontakter innan det är avslutat.
    - Ibland vill patienterna bara träffa någon som har tid att lyssna. Vi är inga kuratorer, men det är klart att vi lyssnar, säger Eva Åkerlind.
    Vårdens baksida
    Del 4 av 4
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
    Läs mer om