Nu har landstingsstyrelsen gett landstingsdirektören i uppdrag att ta fram förslag till en övergripande policy och plan för patientsäkerhetsarbetet i landstinget.
Harald Nordlund är ordförande, fp, i patientnämnden. Han säger:
- Bristerna i vården beror inte på dålig eller slarvig personal. Det handlar snarare om en svår arbetssituation. Förutsättningarna för att göra ett gott arbete försvåras eller saknas helt när man inte hinner följa de föreskrifter som finns.
Eva Åkerlind är chef för patientnämndens kansli i Uppsala som varje år utreder ca 1100-1200 ärenden som rör klagomål över hälso- och sjukvården.
Det här är hennes råd för att förbättra patientsäkerheten i vården:
- I vart och vartannat ärende säger sig patienten ha fått dålig information och bemötande. Det finns en brist i kommunikation mellan patienter och vårdgivare, anser Eva Åkerlind.
Kontakten mellan utredarna och ansvariga i vården är ibland tidsödande. Ett ärende kan kräva väldigt många kontakter innan det är avslutat.
- Ibland vill patienterna bara träffa någon som har tid att lyssna. Vi är inga kuratorer, men det är klart att vi lyssnar, säger Eva Åkerlind.