Ny modell ska förbättra bemötanden i vården

Många patienter känner sig dåligt bemötta inom vården. Kirurgkliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har därför börjat använda en modell som ska göra patienterna mer delaktiga i sin behandling.

Ingegerd Blomgren säger att hon inte har något att klaga på.

Ingegerd Blomgren säger att hon inte har något att klaga på.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2012-01-24 15:06

Eva Jangland, sjuksköterska vid kirurgkliniken på Akademiska sjukhuset, disputerade i maj 2011 med sin avhandling om patientbemötanden. Hennes forskning har bidragit till att en ny modell som ska förbättra patienten delaktighet har införts vid kliniken där hon arbetar.
– I min avhandling analyserade jag 100 anmälningar och intervjuade patienter för att ta reda på vad som låg bakom anmälningarna. Det visade sig att bristande respekt och empati samt dålig information från vårdpersonalen är vanliga anledningar till att patienter känner sig dåligt bemötta, säger Eva Jangland.

När Eva Jangland var på konferens i San Francisco blev hon presenterad för den modell som nu används på kirurgkliniken. Modellen innefattar ett särskilt patientkort som patienten skriver ner sina frågor, mål och funderingar på.
Tanken är att korten ska bidra till att förbättra dialogen mellan vårdpersonal och patient.
– Vi började med att använda korten som en del av min studie. Responsen var positiv, det visade sig att korten fick patienterna att känna sig mer delaktiga i vården, säger Eva Jangland.

Vid sjukhusets entré träffar vi Ulf Nilsson som är på väg hem från sjukhuset efter att ha legat inne för operation i två dygn. Han är nöjd med hur han har blivit bemött på kirurgkliniken.
– Patientkorten är ett bra initiativ. Det här var tredje gången jag var inlagd och jag tycker att bemötandet har varit toppen, säger han.
Ingegerd Blomgren som promenerar förbi sjukhuset håller med:
– Jag har visserligen sluppit att ligga inne hittills, trots mina 90 år. Men jag har ju besökt sjukhuset flera gånger för mindre operationer. Utifrån de besöken kan jag inte klaga på bemötandet.

Ungefär 4 000 av de cirka 26 000 anmälningar som varje år kommer in till patientnämnderna handlar om dåligt bemötande. Om modellen med patientkort får antalet anmälningar att sjunka går ännu inte att se.
Men Eva Jangland är positiv.
– Korten är en del av en större process där målet är att patienten mer ska uppfattas som en del i teamet med vårdpersonalen. Vi är bara i början av den här processen och har inte hunnit utvärdera än. Men jag har blivit inbjuden att föreläsa om modellen på flera kliniker, så det verkar finnas ett intresse av att arbeta på det här sättet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om