Ny minigalleria ska locka köpstarka

Uppsalas första minigalleria har öppnat i city. Med ett nytt koncept mot lifestyle ska ägarna locka en trendig och köpstark kundgrupp. Samtidigt är det byggboom bland stans centrumgallerior.

I Järncitys gamla lokaler har minigallerian slagit upp sina portar. Mycket folk var där redan första dagen.

I Järncitys gamla lokaler har minigallerian slagit upp sina portar. Mycket folk var där redan första dagen.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2006-09-22 00:00
Enligt Fredrik Bergström vd för Handelns utredningsinstitut, HUI, pågår galleriaprojekt i de flesta medelstora svenska städer.
— Just citygalleriorna kommer stort överallt. Handeln har vuxit starkt under tio års tid och kunderna gillar nya fräscha gallerior med restauranger och ett stort inslag av kända butikskedjor under ett tak. Uppsala är inget undantag, säger han.
I S:t Per planerar nye ägaren, det engelska fastighetsbolaget Boultbee, att ändra hela gallerian och utöka butiksytan med cirka 4000 kvadratmeter en våning upp.
Aspholmen, som äger H-centrum, bygger om i grunden. Tio nya butiker ska det bli.
Atrium fastigheter, som i våras köpte gamla rådhuset vid stora torget, ska renovera det slitna huset och bygga ett antal nya butiker inom kort.

Samma butikskoncept
Alla tre strävar i stort sett efter en samma butikskoncept - kläder. Aspholmen har redan tecknat kontrakt med två nya konfektionskedjor. S:t Per satsar på mode.
— Vi vill försöka få in nya kedjor som inte finns i stan. Men inte bara kläder utan också skor och accessoarer, säger centrumledare Anna Andersson.
Gågatans nystartade minigalleria bryter mot de vanliga koncepten. Lasse Folt, vd för kedjan Designtorget, har slagit sig samman med Apple, klädkedjan Stuk och kafé Brista. Butikerna har inte valts, utan valt varandra. Tillsammans testar de Uppsala som första etableringsort.
— Vi ser möjligheter med bra kompisar. Starka varumärken som kompletterar varandra, en livsstilsgalleria. Målgruppen är konsumenter mellan 20 och 45 år som gillar design och kvalitet, säger Lasse Folt.

Tröttnar på jättegallerior
Han tror att många börjar tröttna på jättegallerior med samma grundutbud.
— Du kan gå till vilken av dem som helst. Jag tror inte att folk vill ha en miljö med bara kläder. Fler och fler bli intresserade av livsstilskonceptet.
Fredrik Bergström håller med om att många gallerior ser likadana ut. Samtidigt blir kunderna allt mer mångfacetterade och vill ha det lilla extra.
— Det talar för att det kommer något nytt. Man pratar mycket om lifestyle i USA, säger han.
Slår konceptet bra i Uppsala är Lasse Folt beredd att expandera i landet. En variant startas då i Sikla i Stockholm sedan kan det bli både Sundvall och Jönköping.
— Men först måste vi se hur julhandeln går, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!