Ny metod ska hjälpa it-bolag

Från idé till kund på tre månader. Så snabbt ska det gå att utveckla it-företag i Uppsala län.

Lars Dahlbom, Affärsutvecklare på UIC.

Lars Dahlbom, Affärsutvecklare på UIC.

Foto: Roger Lindqvist

Uppsala2012-12-17 18:58

Hemligheten är en ny metod som affärsutvecklaren Lars Dahlbom på UIC nu lanserar.
– Det är ingen "rocket science" det handlar om utan det är väldigt enkelt, säger Lars Dahlbom, när UNT träffar honom på UIC.
Bakgrunden är att Uppsala Innovation Centre, UIC, ville ha fler tillväxtföretag inom it. Lars Dahlbom fick uppgiften att fundera på vad som krävs för att klara det.
– Det som främst behövs är att snabbt komma ut på marknaden, konstaterade han.

Det resulterade i programmet UIC business agile. Det låter som hokuspokus, men lyssnar man till Lars Dahlbom några minuter förstår man att det i stort sett handlar om vanligt bonnförnuft om hur man enklast tar en it-idé till marknaden.
– Man ska gå från att tro till att veta, beskriver Lars Dahlbom.
Och det ska gå fort, alltså: Inga tjocka affärsplaner. Inte satsa mycket i början på att bygga upp företaget. Inte ragga pengar i tidigt stadium.

Så här är det tänkt i korta drag:
Någon kommer med en idé om exempelvis en applikation för datorer och smarta mobiler. Då ska det först säkerställas att problemet man vill lösa verkligen finns och att det finns kunder som tycker det är värt att lösa det.
Därefter ska de kunder som har mest behov av lösningen identifieras. Efter att ha bollat med dessa ska den slutliga lösningen på problemet vara så bra att kunderna vill betala för den.
– På tre månader har vi lärt oss hur produkten ska se ut och vilka kunder vi ska vända oss till. Sedan byggs bolaget färdigt och man kan skala upp verksamheten.

Metoden passar it-företag bra eftersom de ofta har relativt lätt att ändra i produkten efter kundernas behov.
Den första fasen bedrivs i snålhetens tecken. Det är först när företaget ska byggas upp, efter de tre månaderna, som det är dags att ta in externt kapital i större skala.
De som antas till projektet ska givetvis ha en bra idé. Men det är inte idén som bedöms av UIC, utan laget bakom idén.
Det är alltså viktigt att ha rätt inställning och vilja att satsa. Idén går alltid att förändra under resans gång, resonerar Lars Dahlbom.

Själv har han mer än 25 års erfarenhet som it-företagare i Uppsala. Inför arbetet för UIC var han i Silicon Valley i Kalifornien för inspiration. Han fick bland annat höra av en känd it-företagare:
– Strunta i affärsplaner. Prata med kunderna. Bygg inga företag på gissningar.
Enkla ledord. Men viktiga, konstaterar Lars Dahlbom i efterhand.
– Efter 25 år trillade polletten ner!
I projektet ingår även att lära effektiv presentation av företaget. Deltagarna investerar själva sin arbetstid.

Fakta

Projektet sträcker sig till och med november 2013 och kostar drygt 1,5 miljoner kronor. Det drivs i samarbete med Uminova Innovation i Umeå och Uppsala kommuns satsning på fler växande företag. Det praktiska arbetet sker i Uppsala.

Hittills har två grupper antagits. UIC har plats för mellan fem och sju åt gången i "labbet". Det sker kontinuerligt intag. Efter tre månader kan det då bildade bolaget hyra in sig i lokaler nära labbet. Bolagen kan då söka sig till UIC:s programsteg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!