Ny lågpriskedja i bensin får huvudkontor i Uppsala
Konkurrensen på bensin hårdnar när finska lågpriskedjan St1 etablerar sig i Sverige. Med modern teknik och etanol i pumparna ska bolaget ta kunder från de stora kedjorna. I Finland har St1 lagt under sig elva procent av marknaden på rekordtid.
— Vi har etablerat ett samarbete med lågpriskedjan Lidl på andra håll så det är tänkbart här också, säger han.
Vill inte göra prognoser
I Finland har St1 tagit elva procent av marknaden på sju år. Paul Hammergren vill inte göra några prognoser för den Svanska etableringen men hoppas att det ska gå lika bra här.
— Vi ska ligga lägst i pris. Det kan vi göra genom en hög grad av automatisering och rationell drift. St1 261 finska stationer drivs av bara femton personer, säger Paul Hammergren.
Konceptet är att bygga fjärrstyrda, obemannade stationer i betong och stål som lätt kan flyttas från en plats till en annan.
UNT: Det finns redan fem automatkedjor för lågpris på den svenska marknaden. Är det plats för fler?
— Ja. Jämfört med Finland så är marginalerna på bensin större här så det går att hålla lägre priser och ändå tjäna pengar. Vi räknar med att ta marknadsandelar av de stora etablerade bolagen inte av våra lågpriskonkurrenter, säger Paul Hammergren.
Et1 ska inte bara sälja vanlig bensin och diesel. Etanol ska också finnas i pumparna. Det har bara OKQ8 i dag, fast i liten skala.
— Vi bygger in det från början i våra stationer. Marknaden är liten för etanol nu. Men vi räknar med att den ska växa stadigt. Det går att tjäna pengar på etanolförsäljningen redan i dag, säger Paul Hammergren.
St1 Sweden AB ägs till 70 procent av finska Greeni Oy ett bolag oljebranschen. Resterande 30 procent ägs av börsnoterade Tricorona som också sysslar med råvaruhandel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!