Ny laddningsstation på plats

För ett och ett halvt år sedan fanns 121 eldrivna personbilar i Sverige, i dag är de över 18 000. Efterfrågan är enorm och redan nu läggs grunden för boomen. Uppsalas tredje laddningsstation är nu installerad vid Maxrestaurangen vid Tycho Hedéns väg.

Fredrik Svärd monterade Uppsalas tredje laddningsstation på torsdagen.

Fredrik Svärd monterade Uppsalas tredje laddningsstation på torsdagen.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2010-08-06 11:42

För bara några år sedan fanns inte en enda eldriven personbil i Uppsala – nu rullar ett par hundra elbilar på Uppsalas gator. I Sverige finns just nu 18 881 personbilar med eldrift.
Men det handlar om hybrider. De flesta kan bara rulla någon kilometer på el. Som en branschexpert konstaterar: sätter du en bilbanemotor på bakhjulet och kopplar till ett Tudorbatteri har du enligt dagens definition en elbil.
Men de ”riktiga” elbilarna med räckvidd på 6–10 mil är inte långt borta. 2012 kommer flera olika modeller att finnas på marknaden. Chevrolet Volt ska börja serieproduceras redan i år och Opel Ampera kommer under 2011.

Båda har en räckvidd på drygt sex mil på el, men har förstås också bensintank. Prislappen på den första generationen elbilar lär bli hög: 250 000 kronor är nog ett minimum. Många kommer att landa på en halv miljon kronor. Men det man förlorar på gungorna tar man in på
karusellerna – bränslekostnaden för en elbil blir ungefär två kronor per mil, en sjättedel av kostnaden för bensindrift.
Redan nu läggs grunden för elbilsboomen 2012. Uppsala har nu tre laddningsstationer för elbilar. Gränby centrum och Centralgaraget var först ute. I går torsdag installerades en laddningsstolpe med två uttag vid Max på Tycho Hedéns väg. Elen kommer från ursprungsmärkt vindkraft och är gratis för kunderna.
– Det tar normalt tre timmar för en full laddning, och så länge stannar nog inte våra kunder på restaurangen, men det räcker till en stödladdning på 30-40 minuter, säger Pär Larshans, hållbarhetschef på Max.
– Jag tror inte den kommer att utnyttjas så mycket ännu, men vi vet ju att efterfrågan på elbilar är stor.

Thomas Bergfjord, vd på Uppsalaföretaget Electroengine, som samarbetar med Saab för att ta fram en elbil med räckvidd på 10–15 mil, ser att intresset är stort.
– Det är gigantiskt. Vi tar fram tio prototyper i år och sedan 70 bilar under första kvartalet 2011, och intresset många hundra gånger större, säger Thomas Bergfjord.
De håller på med ett tiotal andra projekt, bland annat med elbilar som har en räckvidd på 20–25 mil och till och med 40 mil.
– Det här är framtiden. Inom fem till sju år kommer det att finnas bilar med betydligt större räckvidd ute på marknaden, säger Thomas Bergfjord.

Över 500 elfordon i Uppsala län

Antal elfordon*
Älvkarleby 6
Heby 8
Tierp 15
Håbo 28
Östhammar 29
Knivsta 40
Enköping 62
Uppsala 395
Uppsala län 583
Riket 24 299

* I begreppet elfordon ingår utöver eldrivna hybridpersonbilar bland annat bussar, lastbilar, motorcyklar, mopeder, motorredskap, terrängvagnar, traktorer. 78 procent av de registrerade elfordonen är personbilar.
Källor: Transportstyrelsen, SCB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om