Ny kritik mot lärarutbildningen

Nu får lärarutbildningen i Uppsala åter kritik. Den här gången gäller det hur man hanterar studenternas examensarbeten.

Saga Sunniva Bergh, studiebevakare på Uppsala universitet, talar med två förskolestuderande.

Saga Sunniva Bergh, studiebevakare på Uppsala universitet, talar med två förskolestuderande.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-06-08 08:51

Flera missnöjda studenter har anmält utbildningen till Högskoleverket och en översyn pågår. Samtidigt hoppade nästan var fjärde student av programmet innevarande läsår.
Fem anmälningar har på kort tid gjorts till betygsombudsmännen på Uppsala universitet och Högskoleverket om examensarbeten på lärarutbildningen. Saga Sunniva Bergh som är studentkårens studiebevakare på utbildningsvetenskapliga fakulteten, berättar att det handlar om uppsatser som underkänts eller varit på väg att underkännas utan att studenterna fått chansen att göra kompletteringar i tid. I två av ärendena har betygsombudsmännen uppmanat de kursansvariga att se över rutinerna, i övriga fall väntas senare yttranden.
– Situationen är inte bra. Studenterna måste ju kunna lita på sina handledare när de säger att deras examensarbeten är på rätt väg. Många som är på väg ut i arbetslivet känner en stor oro.

Saga Sunniva Bergh, som själv läser på programmet och fått sitt eget examensarbete underkänt, anser att grundproblemet är stora brister i kommunikationen inom hela fakulteten. Budskapet från studenternas handledare om att deras arbeten varit på rätt väg har i flera fall gått stick i stäv med examinatorernas beslut, vilket är i strid med riktlinjerna, menar hon.
– Att examinatorn kräver omfattande förändringar för att godkänna en uppsats när handledaren gett sitt klartecken strider mot Högskoleverkets föreskrifter. Det verkar som att det finns en bristande kunskap om vad som gäller på fakulteten och det borde ligga i deras eget intresse att få ordning på det, fler examinerade studenter betyder ju mer pengar.

Många lärarstudenter kommer till henne med olika typer av frågor och klagomål, säger hon, även om det är långtifrån alltid som studenterna har rätt.
– Men många av ärendena rör just bedömningsgrunderna för examinationen, att de är orättvisa och oklara.

Anna Hagborg, utbildningsledare på Utbildningsvetenskapliga fakulteten, säger att det nu pågår en översyn av riktlinjerna för examinationer. Den kommer dock inte att gälla de redan inskrivna studenterna. Hon vidhåller samtidigt att de grundläggande föreskrifter som finns i kursplanen är tydliga - en student måste kunna bli underkänd och ansvaret för bedömningen ligger helt hos examinatorn. 
Däremot kan kommunikationen bli bättre. Det menar fakultetens prodekan, universitetslektor Jonas Almqvist:
– Möjligen är det så att kommunikationen om vad som gäller varit otydlig och att studenterna fått annorlunda signaler i andra dokument de fått på kursen. Här verkar det ha blivit ett missförstånd och det är något som vi nu tittar på i översynen, säger han.

Nästan var fjärde lärarstudent, 23,4 procent, av de som började på lärarprogrammet hösten 2011 hoppade av utbildningen under det första året. Saga Sunniva Bergh tror att oklarheterna kring examinationen kan vara en bidragande orsak till det. Men avhoppen beror på andra faktorer, säger Jonas Almqvist.
– Vi är bekymrade över att så många hoppar av. Men de flesta avhoppen sker framför allt i början av utbildningen och har inte med examensarbetena att göra. Man ska också komma ihåg att alla inte hoppar av helt utan snarare tar en paus från studierna.

Nu jobbar de ansvariga på lärarprogrammet dels med en arbetsmiljöundersökning bland studenterna på Campus Blåsenhus, dels med nya riktade åtgärder för att kunna följa studenterna tydligare i deras utbildning, enligt Jonas Almqvist.
– Man ska samtidigt komma ihåg att den stora reformen av lärarprogrammet genomförts med väldigt lite resurser. Visst kan det vara så att det påverkat den allmänna studiesituationen, säger han.

FAKTA

Det gäller vid examensarbeten
Enligt direktiven för studenternas arbetsvillkor på Uppsala universitet ska studenten tidigt informeras om riktlinjerna för handledning av större uppsatser och examensarbeten, med information om bland annat rollfördelningen mellan handledare och examinator. Enligt Högskoleverkets rapport Rättsäker examination bör det, när handledaren gett sitt klartecken ”inte förekomma att examinatorn kräver mycket omfattande förändringar för att uppsatsen ska kunna godkännas.” Vidare markeras att ”tydliga kriterier för bedömningen och en kontinuerlig dialog mellan handledaren och examinatorn” är exempel på åtgärder som ska förhindra sådana situationer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!