Ny flygstrejk hotar - Transport vill ha mer Àn industrin
En ny flygstrejk hotar dÄ fackförbundet Transportarbetareförbundet och Flygarbetsgivarna stÄr mycket lÄngt i frÄn varandra. Förhandlingarna strandade i fredags och under mÄndagen vÀntas ett strejkvarsel frÄn Transport.
Budet ligger i nivÄ med industrins 10,2 procent, en nivÄ som stora grupper pÄ arbetsmarknaden accepterat under 2007. Men inom flyget vill man ha mer, skÀlet Àr att flyganstÀllda fick stÄ tillbaka under krisÄren i början av 2000-talet.
- Vi krÀver mer men jag vill inte gÄ in pÄ hur mycket i det hÀr lÀget, sÀger Bo Nilsson, ordförande för Transport avdelning 46.
"Vi Àr rustade för strid", skriver han pÄ avdelningens hemsida i vÀntan pÄ att förbundet formulerar ett första varsel.
Förutom lönen strider facket för förkortad arbetstid till 38 timmar i veckan för tvÄskiftsarbetare (arbetsgivaren erbjuder 39 timmar). Och sÄ vill facket fÄ inflytande över nÀr arbetstagarna erbjuds att jobba delade pass.
- MÄnga kÀnner sig tvingade att tacka ja till en lucka pÄ tre timmar i arbetstiden. Det blir ett hÄrt tryck pÄ den anstÀllde och vi vill att det sker en förhandling i stÀllet, sÀger Bo Nilsson.
Jonas Bernunger, förhandlingschef för Flygarbetsgivarna, sÀger att man i slutbudet gÄtt sÄ lÄngt det Àr möjligt.
- En ökning innebÀr kolossala kostnader för företagen. Och kortad arbetstid kostar ocksÄ.
Kabinstrejken i maj kostade SAS uppÄt 100 miljoner kronor och bolaget vill för allt i vÀrlden inte ha Ànnu en konflikt som drabbar kunderna. FrÄgan om hur detta pÄverkar förhandlingarna fÄr Jonas Bernunger att sucka.
- Jag kan bara konstatera att flyget varit oproportionerligt hÄrt drabbat av ett pÀrlband med konflikter. Vi kan bara hoppas att Transport nu besinnar sig och avbryter upptrappningen.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!