Ny finansiär ger Ärnabolaget vind i ryggen
Det amerikansk-brittiska bolaget Faros, som vill bygga en spårväg i Uppsala, köper 20 procent av aktierna i Uppsala Air.Faros blir därmed den största ägaren av bolaget.
Foto: Rolf Hamilton
Som UNT tidigare berättat vill Faros också bygga en spårväg för kollektivtrafik i Uppsala som skulle ha flygplatsen som slutstation.
- Det här köpet visar att Faros har ett seriöst intresse i infrastrukturutvecklingen i Uppsala, säger Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air.
Han ser Faros ägarskap som ett kvitto på att flygplatsplanerna är genomförbara.
- Det är smickrande att personer med lång erfarenhet inom industrin tycker att Uppsala flygplats har bärighet, säger han.
Uppsala Air har i dag 34 ägare som utgörs av privatpersoner eller företag med Uppsalaanknytning. Faros, som blir den största ägaren, är den enda med erfarenhet från flygbranschen. En av delägarna i företaget har bland annat varit vd för det globala företaget Alterra Partners, som driver och investerar i flygplatser.
- Personerna bakom Faros har en spetskompetens som ger oss trovärdighet, säger Mattias Sjölund.
Företrädare för Faros träffade nyligen Uppsala kommun för att diskutera förslaget om att bygga ett spårvägssystem. Förslaget går ut på att Faros åtar sig att bygga och driva spårvägen, förutsatt att Uppsala kommun hyr den under en längre tid för att sedan köpa loss den.
Efter mötet sa kommunens planeringsdirektör att han uppfattat Faros som ett seriöst företag och att kommunen nu ska titta närmare på erbjudandet.
De vill värna om Ärnaflyget
Uppsala garnison och Ärna flygplats måste kvarstå som en långsiktig del av försvarets grundorganisation. Ärna har också en potential som civil flygplats vilket skulle sänka försvarets driftskostnader och dessutom stärka regionens utvecklingsmöjligheter.
Det framgår av en skrivelse till överbefälhavaren Håkan Syrén och försvarsminister Sten Tolgfors.
Bakom skrivelsen står Marie Beckman Suurküla, sjukhusdirektör vid Akademiska, Peter Egardt, Stockholms Handelskammare, Arne Sandemo, Regionförbundet och Erik Langby, regionplane- och trafiknämnden i Stockholms län.
Bakgrunden till skrivelsen är de pågående utredningarna om neddragningar av försvarets grundorganisation. Kvartetten som undertecknat skrivelsen betonar bland annat att Ärna flygplats är den enda bemannade flygbasen på militärt område i närheten av huvudstaden.
Uppsala garnison och Ärna flygplats måste kvarstå som en långsiktig del av försvarets grundorganisation. Ärna har också en potential som civil flygplats vilket skulle sänka försvarets driftskostnader och dessutom stärka regionens utvecklingsmöjligheter.
Det framgår av en skrivelse till överbefälhavaren Håkan Syrén och försvarsminister Sten Tolgfors.
Bakom skrivelsen står Marie Beckman Suurküla, sjukhusdirektör vid Akademiska, Peter Egardt, Stockholms Handelskammare, Arne Sandemo, Regionförbundet och Erik Langby, regionplane- och trafiknämnden i Stockholms län.
Bakgrunden till skrivelsen är de pågående utredningarna om neddragningar av försvarets grundorganisation. Kvartetten som undertecknat skrivelsen betonar bland annat att Ärna flygplats är den enda bemannade flygbasen på militärt område i närheten av huvudstaden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!