I praktiken råder det inga större politiska meningsskiljaktigheter om vikten av att satsa mer på cykeln som färdmedel i Uppsala, alla partier är principiellt positiva till det. Däremot råder det oenighet om tempot och hur offensiv kommunen ska vara i satsningen.
Med röstsiffrorna 41 mot 38 drevs det förslag till ny cykelpolicy som gatu- och samhällsmiljönämnden utarbetat igenom efter en dryg timmes debatt i fullmäktige. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna reserverade sig mot majoriteten och yrkade istället på ett beslut med en högre ambitionsnivå. Bland annat ville de trycka mer på behovet av fler cykelparkeringar och att lägga till målsättningen att cykeltrafikens andel av resorna ska öka med 50 procent till 2020.
Mot bakgrund av den breda politiska enigheten var det sparsmakat med hetare ordväxlingar. Pavel Gamov (SD) och kommunalrådet Mohamad Hassan (FP) råkade dock i luven på varandra när frågan om cykelpolicy gled ut i en mer allmänpolitisk debatt. Pavel Gamovs inlägg om att bilresandet inte får bortprioriteras - ”utan bilen stannar Uppsala” kontrade den lokale Folkpartiledaren med att ”utan Sverigedemokraterna vore Uppsala en trevligare och humanare miljö att leva i”.
– Mohamad Hassan är uppenbarligen inte i någon retorisk toppform i dag, blev SD-gruppledarens replik på det påståendet, innan fokus åter flyttades till trafikfrågorna.