Ny chef för Thermo Fisher

Thermo Fisher Scientifics 550 anställda i Uppsala har fått en ny chef, Stefan Wolf. Att hans första dagar i Uppsala varit kylslagna påverkar inte hans syn på framtiden för anläggningen.

Stefan Wolf är ny chef för ImmunoDiagnostics där f d Phadia i Uppsala ingår.

Stefan Wolf är ny chef för ImmunoDiagnostics där f d Phadia i Uppsala ingår.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-01-20 11:26

– Uppsala och Thermo Fisher Scientifics anläggning här har ett utmärkt läge och en komplett organisation för utveckling, tillverkning och support av produkter för diagnostik av allergi och astma. Lokalerna är fantastiska och personalen oerhört kunnig och motiverad, är Stefan Wolfs kommentar efter sina första dagar i Uppsala.

Stefan Wolf kommer från Tyskland och hans familj bor kvar i Marburg. Han är nyanställd som chef för divisionen ImmunoDiagnostics, den del av Thermo Fisher Scientific där Uppsalaanläggningen tillsammans med anläggningar i Freiburg och i Helsingborg ingår. Han har också globalt ansvar för försäljning och support.

Tidigare har han arbetat 35 år inom Siemens Healthcare och med en bakgrund som biolog inleddes hans karriär i laboratorier med forskning och utveckling av preparat, och fortsatte sedan med olika chefspositioner. ImmunoDiagnostics bakgrund i Pharmacia är inte okänd för honom, och inte heller företagets betydelse för Uppsala.

– Nej, det finns inga planer på att flytta verksamheten här till Freiburg, svarar Stefan Wolf och ser nästan förskräckt ut över frågan.

Att Stefan Wolf nu är chef för ImmunoDiagnostics innebär inte att han kommer att vara i Uppsala hela tiden. Med globalt ansvar för försäljning och support kommer han att tillbringa en hel del tid på resor även till de omkring 20 kontor runt om i världen där divisionen finns ensamt eller tillsammans med andra divisioner av Thermo Fisher Scientific.

– Vi ser en framtid där våra produkter kommer att bli alltmer efterfrågade. Nu sker drygt hälften av Thermo Fisher Scientifics försäljning i Nordamerika, 27 procent i Europa och 18 procent i Asien. Hur stora delar av försäljningen som gäller just ImmunoDiagnostics produkter redovisas inte offentligt, men att allt fler drabbas av allergier och astma är ingen hemlighet, säger Stefan Wolf.

En fjärdedel av Thermo Fisher Scientifics försäljning riktar sig till universitet och myndigheter, och gemensamma forskningsprojekt är en betydande del av de olika koncernbolagens verksamhet.

– Karolinska institutets nyligen redovisade resultat vad gäller diagnostik av prostatacancer är ett sådant projekt. Det är ett bra och näraliggande exempel på hur vi kan arbeta, säger Stefan Wolf.

Fakta Thermo Fisher Scientific

Thermo Fisher Scientifics huvudkontor finns i Boston. Koncernen har totalt 50 000 anställda på 600 olika platser runt om i världen och omsätter 17 miljarder dollar årligen. Koncernen har fem huvudsakliga varumärken: Applied biosystems, Invitrogen, Fisher Scientific, Unity Lab Services och Thermo Scientific.

I Thermo Scientific ingår ImmunoDiagnostics som har 1500 anställda och tre anläggningar, en i Uppsala inriktad på allergi och astma med 550 anställda, en i Freiburg inriktad på autoimmuna sjukdomar med 215 anställda och en i Helsingborg där 45 anställda framställer råmaterial till Uppsalas allergitesttillverkning.

Phadia som tidigare var företagsnamn på Uppsalaanläggningen, har behållits som namn på laboratoriesystemet som allergi- och autoimmunitetstesterna körs på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om