Den nya butiken finns på Kungsängsgatan, i Forumkvarteret – ett lättillgängligt läge för många, enligt Magnus Naumann, företagets vd.
Torsdagen den 12 december var skyltfönstren på Kungsgatan 6–8 fortfarande täckta. Inne i lokalen rådde full aktivitet. Hantverkare arbetade för att få allt på plats, och personalen förberedde sig inför öppningen.
– Det är framför allt servicen, säger Magnus Naumann, vd på företaget, på frågan om vad som gör butiken unik.
Till affärsidén hör att erbjuda korta väntetider – två till fem arbetsdagar.
– Vi har en servicetekniker här på heltid. Det gör att vi kan lösa problem snabbare, säger butikschefen Nima Amjadi.
Butiken på 200 kvadratmeter är uppdelad i en butiksyta på cirka 150 kvadratmeter samt en reparationsverkstad och kontor på 50 kvadratmeter. Totalt arbetar sju personer i butiken, varav de flesta bor i Uppsala.
– Kul att börja jobba här. Jag har tidigare jobbat på yrkesbutiken Swedol och på äventyrsbadet Fyrishov, säger Lara Said, 19 år och en av de yngsta anställda.
C&C grundades 2001 i Italien och har 123 butiker i Europa. I Sverige har företaget 15 butiker. Trots den tydliga kopplingen är det ingen officiell Apple Store – men för kunderna ska skillnaden vara minimal.
– Det finns olika nivåer av återförsäljarstatus hos Apple, och Premium är den högsta – det är där vi är nu, säger Magnus Naumann.
Varför har ni inte etablerat er här tidigare, om Uppsala är så attraktivt?
– Det fanns en konkurrent här tidigare, Digital Inn, men de har gått i konkurs.