I början av mars tog RenoNorden över sophämtningen i västra och södra Uppsala. Företaget sköter nu all hämtning av hushållsavfall i Uppsala kommun åt Uppsala Vatten. I samband med detta upphörde sophämtningen helt på Granitvägen i Uppsala.
– I samband med överlämningen mellan vår gamla entreprenör och vår nya uppstod problem med nycklarna till soprummen. Det har resulterat i att de inte har kommit åt sopkärlen, säger Myran Olsson, avfallsingenjör på Uppsala Vatten och Avfall AB.
Hon är ändå på det stora hela nöjd med den första månaden med områdets nya entreprenör.
– Generellt så brukar uppstarten vara förknippad med en del problem. Så även om problemen på Granitvägen såklart är beklagligt så handlar det bara om två adresser. I övrigt har vi inte haft några stora problem.
RenoNorden tog alltså över ansvaret för sophämtningen för en månad sedan. Borde inte nyckelfrågan vara löst vid det här laget?
– Visst ska det ha varit löst tidigare. Första rapporten om att de saknade nycklar kom 13 mars. Sopor kan ha hämtats efter det i samband med att boende i området släppt in dem till soprummet.
Även i de soprum som RenoNorden har kommit in i har det inte alltid gått att tömma sopkärlen då grovavfall har blockerat vägen, berättar Myran Olsson.
– Sådant hämtar inte vi och det kan göra det svårt att komma in.
I somras strejkade ett 50-tal renhållningsarbetare i Stockholm mot RenoNorden. Strejken var inte godkänd av facket och slutade med att RenoNorden stämde arbetarna och vann. Osämja rörande hur nycklar skulle hanteras var ett av skälen till strejken.
Har en liknande situation uppstått i Uppsala?
– Nej, det som hände i Stockholm är ganska unikt för staden. Vi har ganska bra rutin och kontroll på de där nycklarna. Det kan mera handla som saker som att en nyckel har tappats bort, säger Myran Olsson.
Fredrik Mark är avdelningschef för RenoNorden i Uppsala. Han lyfter andra orsaker till problemen än nyckelöverlämning.
– Det är nya hämtningsdagar för vissa abonnenter vilket kan upplevas så som att man inte får hämtat i tid. I enskilda fall uppstår en del missade hämtningar då en del av vår personal är nyanställd, skriver Fredrik Mark i ett mejl. Han kan inte ge ett specifikt svar rörande när problemen kan vara åtgärdade utan svarar att snart fungerar avfallshanteringen tillfredställande.