Ny 30-gräns möter kritik
Vägverket föreslår att hastigheten sänks till 30 kilometer i timmen vid busshållplatser när på- och avstigning sker. Förslaget, som presenterades för infrastrukturminister Ulrica Messing på fredagen, ska bland annat göra skolskjutsarna säkrare. Men åtgärden möter redan motstånd.
Den nya regeln gäller inte bara skolskjutsverksamheten. Förslaget är tänkt att ge säkrare resor för barnen men också för andra passagerare. Det ska prövas under en tvåårig försöksperiod i Linköping och ett antal andra kommuner. Därefter kan det permanentas från år 2007 över hela landet.
Stör trafikrytmen
Lennart Kunni, chef för gatu-och trafikkontoret i Uppsala, är dock skeptisk mot 30-regeln.
—Innerstaden kryllar av hållplatser, maxfarten kan störa trafikrytmen och bli ett trafikproblem i sig. Då måste vi se över om vi inte ska ha 30-gräns i ett större område.
Han menar också att det finns faror med en 30-gräns på större vägar och riksvägar.
—Att helt plötsligt dämpa farten från 90 till 30 är inte helt riskfritt.
Inte tillräckligt
Upplands lokaltrafik, UL, är förvånad över förslaget.
—Vi trodde att Vägverket enbart skulle titta på skolskjutsarna. Det är ett väldigt generellt förslag och det ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken, säger Sture Jonsson, marknads- och informationschef på UL.
Han tror att 30-gränsen kan leda till en ryckighet i trafiken.
—Rent allmänt är vi positiva till åtgärder som ökar säkerheten för bussresenärer men detta är inte tillräckligt
Han syftar till att flera olyckor med skolbarn inträffat när barnen varit på väg till eller från busshållplatsen och tvingats gå över en starkt trafikerad väg.
-Maxfarten ska ju bara gälla när bussen är vid hållplatsen. Om ett barn väntar med att gå över vägen tills bussen åkt, gäller ju inte hastighetsbegränsningen längre.
Medvetna om risker
Förslaget berör hela vägnätet och all kollektivtrafik med buss. Vägverket är medvetna om att det finns risker.
—Det är därför vi inte inför 30-gräns över hela landet på en gång. Vi måste noggrant utvärdera försöket först. Dessutom kommer vi att behöva bygga om en del busshållplatser så att bussarna inte behöver stanna i vägrenen, säger Einar Tufvesson på Vägverket.
Att försöket inte enbart gäller skolskjutsar förklarar han så här:
—Barn åker inte enbart i upphandlad busstrafik. Över 40 procent färdas i linjelagd trafik, därför måste vi innefatta all kollektivtrafik med buss.
Fakta
Vägverket föreslår sänkt hastighet till 30 kilometer i timmen vid hållplatser när en buss stannat för att ta upp eller släppa av passagerare. Linköpings kommun blir pilotkommun och ytterligare några kommuner kommer att väljas ut i försöket, som pågår i två år. Maxfarten införs i hela landet år 2007 om försöket faller väl ut.
Olika tekniker för hastighetsmarkering kommer att testas, dels utmärkning av bussar, till exempel blinkande skylt bak och fram på bussen, dels utmärkning av hållplatser.
Dessutom föreslår Vägverket bland annat:
översyn av hållplatsernas utformning och placering
kvalitetssäkring i upphandling och uppföljning
förtydligande av ansvar och roller i hela resan
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!