– Här var det inte svalt precis.
Mannen som tog av sig kavajen i det folkrika minglet på plan 2 på Uppsala konsert och kongress var förmodligen inte ensam om att känna sig varm. Intresset för Uppsala innovation day var större än arrangörerna Relation och Uppsala innovation center vågat tro.
En av de montrar som många intresserat stannade till vid var företaget Ossdsigns. De tillverkar ett kalciumrikt material som växer ihop med kraniet och som används på patienter som drabbats av exempelvis stroke eller trafikolyckor. De har 40 anställda och kunder över hela världen.
– Vi tror väl inte att vi får nya kunder här, men det är kul att synas lokalt. Vi är ett bra exempel på ett företag som vuxit fram utifrån all den forskning och företagsstöd som finns i Uppsala, sa Kajsa Björklund, chef på Ossdsign.
Hur bra är Uppsala som entreprenörsstad skulle du säga?
– Väldigt bra. Vi har bra förutsättningar med två universitet och Akademiska sjukhuset. Och så har vi ju arvet från Pharmaciatiden, då startades en kultur som lever kvar.
Vid sidan av föredrag, seminarier och montrar var det ett evenemang som stack ut en aning. Fyra utvalda Uppsalaföretag fick chansen att under fem minuter var presentera sin affärsidé – en så kallad pitch – för en expertpanel i tech-centret Silicon Valley, som var med på videolänk. Har företagen chans att lyckas på världsmarknaden?
– Det känns spännande såklart att se vad de säger, sa Malin Nilsson på Inossia, ett av de utvalda företagen, innan hon skulle upp på scenen och göra sin pitch.
Hur är en bra pitch?
– Den ska ha energi, det ska vara tydligt vad företaget gör och så ska det vara en knorr på slutet.
Inossia utvecklar elastiskt bencement som kan laga trasiga ryggkotor. Företaget hade en monter där hon och företagets medgrundare Cecilia Persson höll till under dagen för att visa upp sig och kanske hitta investerare.
– Och så har vi träffat en kvinna som är benskör och som representerade en patientförening. Hon var väldigt intresserad av det vi gör.
Efter presentationen för expertpanelen kände sig Malin Nilsson lättad – och inspirerad.
– Det var så roligt att de var så intresserade av vår produkt och hade spännande kontakter att förmedla till oss, bland annat till två av de tre största bolagen på marknaden. Nu är jag väldigt peppad på att åka till USA och bara köra!