Syftet med samrådet, som är ett av flera tillfällen när allmänheten har möjlighet att lämna synpunkter på fyrspåret, är att Trafikverket ska få ett bättre underlag till den fortsatta planeringen.
– Det kan finnas mer information som vi inte har lyckats fånga upp. Och vi behöver hjälp med att hitta det inför den kommande processen, säger Anna Rosenlind, projektchef på Trafikverket.
Den del som nu är aktuell är den första delsträckan från Uppsala central fram till den kommande stationen vid Bergsbrunna. I järnvägsplanen som ska tas fram ska även en ombyggnad av Uppsala centralstation finnas med. Här har Trafikverket å ena sidan och kommunen och regionen å den andra, olika uppfattningar om vilket som är den bästa lösningen. Anna Rosenlind vill dock tona ner motsättningarna.
– Planeringen av stationen sker i ett nära samarbete med kommunen. Funktionsutredningen är bra men behandlar bara tågtrafikens kapacitet. Den kommande utredningen måste vara mycket bredare och även ta hänsyn till bland annat resenärernas perspektiv, säger Anna Rosenlind.
Ambitionen är att en färdig järnvägsplan kan vara färdig 2025. Först därefter kan själva bygget av fyrspåret starta. Ett hinder som behöver lösas på vägen är att det ännu inte finns några pengar avsatta till ombyggnaden av stationen i Uppsala.
– Vi hoppas att det kommer i nästa nationella plan. Uppsala central har nått sin kapacitet och behöver byggas ut för att ansluta till fyrspåret, säger Anna Rosenlind.