Nu startar nya pendeln

På söndagen är det premiär för två nya tåglinjer i Uppsala. Sala och Stockholm är nya mål när SL-pendeln börjar rulla hela vägen till Uppsala.

Foto: Scanpix

Uppsala2012-12-08 11:55

Men med fler tåg på spåren ökar också belastningen i nätet.

Ett trettiotal personer kommer springandes på perrongen i Upplands Väsby. Pendeln från Stockholm har just kommit in och har blivit tre minuter sen. Upptågets röda bakljus blinkar, ljudet av en visselpipa ekar mellan stolparna. Några sekunder senare går dörrarna igen med en duns. Mitt framför ögonen på andfådda pendlare. En halvtimmes väntan på en kall öde station. Ett samtal till chefen om förseningar – igen.

Det här har länge varit många pendlares vardag. Att välja det mer ekonomiska pendlaralternativet har haft sina nackdelar. Men i morgon invigs den nya pendellinjen mellan Uppsala och Älvsjö. Inga byten, inga ”onödiga” förseningar.
– Det är jättepositivt för alla som i dag byter i Upplands Väsby att de slipper det bytet och att man kommer ända till Älvsjö, säger Sture Jonsson, informationschef för Upplands Lokaltrafik (UL).

Att åka mellan Uppsala och Stockholm central kommer att ta 55 minuter, och tåget kommer som nu, att stanna i Knivsta och på Arlanda. Tåget kommer att köras som nu med halvtimmestrafik förutom på helger före klockan 9.00 och efter klockan 22.00. Tidtabellen ändras och tågen kommer att avgå från Uppsala 26 minuter över och fyra minuter i hel.

I och med detta slutar Upptåget gå söder om Uppsala vilket frigör flera tåg. Därför kan nu en ny tåglinje mellan Uppsala och Sala starta. SJ som hittills har kört fyra avgångar om dagen slutar helt att köra och det blir i stället enbart Upptåget som kör och utökar dessutom antalet avgångar.
– Det blir åtta turer bättre nu. Det har funnits ett stort behov från Heby och Morgongåva, men även från Sala, med snabbare pendlingsresor till och från Uppsala. Det är normal UL-prissättning, samma som när man åker buss, säger Sture Jonsson, informationschef Upplands Lokaltrafik (UL).

Parallellt med den nya pendellinjen kommer den befintliga mellan Märsta och Södertälje att fortsätta gå som vanligt. Mellan Älvsjö och strax norr om Upplands Väsby kommer det således att bli ännu trängre på spåren när två tåg extra ska in på spåren varje timme.
– Det är planerat sedan länge att den ska gå men det är en sliten anläggning och det är många tåg. Det blir ytterligare en belastning. Fler tåg innebär mindre tid att laga spåren, det är svårt att komma åt och underhålla, säger Kenneth Stjerndorff kvalitetschef för driftsområde öst, Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!