Att plankorsningarna stängs av är nästa steg i arbetet med att bygga gångtunnlar vid järnvägsövergångarna. Planen är att allt ska vara klart våren 2027. Claes, som brukar cykla över plankorsningen ofta, tar byggarbetet med jämnmod.
– Man får lära sig att hitta andra vägar, och det tror jag de flesta kommer göra. Men det kommer vara lite förvirrat till en början, säger han.
Det planerade slutresultatet är han också positiv till.
– Planfria korsningar har man haft länge i andra städer, så det är på tiden att Uppsala får det, säger Claes.
Nästan alla som UNT pratar med när vi besöker S:t Persgatan och S:t Olofsgatan tror att gångtunnlarna kommer innebära ett lyft för området. Tidigare har bommarna varit nedfällda cirka 40 procent av tiden under rusningstrafik – vilket varit en källa till frustration för många trafikanter. Men det betyder inte att även byggarbetet kan ställa till problem.
– Det blir en omväg när man ska till stan. Samtidigt behövs det. Det blir superbra med tunneln, säger Karin Hjelmerskog.
Felix Ek, som promenerar förbi med hunden Sigge, har sitt kontor i närheten. Han lyfter säkerhetsaspekten som en av de större fördelarna med de planerade gångtunnlarna.
– Det blir enklare och tryggare för fotgängare, cyklister och biltrafikanter, säger han.
Enligt Trafikverket ska byggandet av gångtunnlarna vara färdigställt våren 2027.