Insidan av gång- och cykeltunneln under Sävjavägen har nymålade väggar och tak. Per-Erik Johansson, projektledare stadsbyggnadsförvaltningen, pekar på den vita ytan.
– Förutom ny färg har väggen täckts med en klottersaneringshinna. Det gör tunneln lättare att rengöra vid klotter, förklarar han.
Restaureringen ingår i kommunens treåriga upprustningsprojekt av Uppsala tätorts gång- och cykeltunnlar. Totalt 50 passager ska få bättre belysning och nya skyltar. Vissa får också, likt tunneln under Sävjavägen, nymålade väggar täckta med ett klotterskydd. Buskage som skymmer sikten kommer tas bort och vid behov läggs ny asfaltering i tunnlarna.
– Vi passar även på att måla nya symboler och linjer på asfalten för att skilja cyklister och gående åt. Det ska vara lätt att cykla igenom tunnlar, vi hoppas upprustningen kan uppmuntra och öka cykelanvändadet i Uppsala, säger Per-Erik Johansson.
Under sommaren planeras de första 17 tunnlarna att rustas upp, med förhoppningen att det förbättrar både cykelframkomlighet och trygghet. Den nya belysningen med LED-lampor ska bidra till att flera använder sig av passagerna, i stället för att korsa de trafikerade vägarna ovanför.
– Vi vill göra tunnlar rena, snygga och trygga. Trygghet är viktigt, det ska inte kännas obehagligt att gå igenom en tunnel på kvällen.
Projektet har en budget på 3 miljoner kronor per år. Upprustningen tror Per-Erik Johansson leder till minskade driftkostnader, framför allt skadegörelseutgifter.
– Användandet av LED-lampor är dessutom ekonomiskt sparsamt och miljövänligt. Det här är ett projekt skattebetalarna tjänar på i längden.
Som del av projektet finns det planer på att göra en eller två tunnlar per år extra fina.
– Vi tänker oss att de tunnlarna ska få ljuskonst på väggarna eller liknande. Vi har inte valt ut vilka dessa tunnlar blir än.