Nu ska trottarreklamen bort

Inropare, trottoarpratare, eller vippor - de små flyttbara reklamskyltarna vid butikerna längs gågatorna i centrum är snart historia. Under veckan som gått har de flesta försvunnit, och Matti von Magius vid Upsala Handelsförening är lika häpen som glad.

Snart ett minne blott?

Snart ett minne blott?

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2006-10-29 00:01
Det var i måndags som Vi i Stan (gemensamt aktiebolag för Upsala Handelsförening och Fastighetsägare­­förening) gick ut med ett brev angående reklamskyltarna till de butiksägare som är medlemmar.
Där framhölls att skyltarna ofta står i vägen och hindrar framkomligheten till butikerna, speciellt för synskadade, handikappade och barnvagnar.

Olagligt utan tillstånd
Men kanske var det passusen om att det också är olagligt att ställa ut sådana reklamskyltar om man inte har tillstånd av Uppsala kommun och Polismyndigheten, som gav det snabba resultat­et.
Affärsidkare som framhärdar kan riskera både böter och beslagtagen skylt. Kommunen har dessutom som policy att inte tillstyrka eventuella ansökning­ar om tillstånd därför att reklam­skyltarna "inte stämmer överens med en vacker, tillgänglig och ren stadskärna".

9 av 10 skyltar redan borta
- Vi är ändå helt häpna över det snabba gensvaret, trots att den senaste medlemsundersökningen ändå visade att två tredjedelar av butikerna inte vill ha skyltarna kvar i City, säger Matti von Magius.
Han tror att många butiksägare av ren slentrian ställt ut skyltarna:
- På gågatorna har det varit fullt av reklamskyltar, men efter vårt brev försvann uppemot 90 procent av dem, säger ­­­Matti von Magius belåtet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om