Nu ska SLU marknadsföras
SLU är det minst kända av alla svenska universitet och högskolor, visade en undersökning bland studenter och allmänhet i höstas. Men nu ska det bli ändring på den saken.
- Det handlar om överlevnad, säger Pernilla Björk, som just har återkommit till SLU som informationschef efter några år på utbildningsdepartementet i Stockholm.
- I dag är det stenhård konkurrens om både studenter och forskningsanslag. SLU måste synas om vi ska överleva. Vi har bra utbildning och bra forskning som berör väldigt många människor. Det är våra främsta marknadsföringstillgångar.
- SLU är ett av de forskningsintensivaste universiteten. På många institutioner finns det lika många doktorander som studenter. Den här starka anknytningen mellan undervisning och forskning är en väldig styrka. Studenterna har otroligt nära till lärarna.
Egentligen har SLU inte ett attitydproblem, eftersom de som känner till SLU får positiva associationer. Det visade också undersökningen bland studenter och allmänhet. Problemet är "bara" att göra SLU mera känt.
- Jag tycker det här är typiskt, säger Pernilla Björk. Om en student säger att hon läser på KTH krävs ingen mer förklaring. "Alla" vet att KTH är Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Men den som säger att hon läser till hortonom på SLU i Alnarp måste förklara vad en hortonom är, vad SLU är och var Alnarp ligger.
- Det gäller också att övertyga den egna personalen om att SLU måste marknadsföras, säger Pernilla Björk. För det är inte självklart för alla. En del är jätteentusiastiska. Andra tycker att det här med marknadsförning och varumärken inte är något som ett universitet ska hålla på med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!