Nu ska läkarna på Akademiska bli mer ödmjuka
De är skickliga, men saknar ödmjukhet. Det är ett omdöme om Akademiska sjukhuset som delas av många utanför huset, enligt en nyligen genomförd undersökning. Nu ska sjukhuset försöka stärka sitt varumärke genom att ändra attityd.
— Nu när Huddinge sjukhus och Karolinska sjukhuset går samman som ett stort universitetssjukhus ökar konkurrensen. Vi måste bli det attraktivaste sjukhuset för kunder utanför vårt landsting. Ödmjukhet, skicklighet och långsiktighet är viktiga mål för oss, säger sjukhusdirektör Erik Hemmingsson.
Utsatta
Akademiska sjukhusets försäljning av vård till andra landsting utgör en tredjedel av intäkterna, eller 1,3 miljarder kronor.
— Det faktum att ett av landets minsta landsting äger ett av landets största sjukhus gör oss utsatta.
— Om Sörmland och Västmanland beslutar sig för att handla upp Thoraxkirurgin någon annanstans har vi inte råd att behålla den på Akademiska, säger Erik Hemmingsson.
Han talar om varumärket Akademiska och jämför med Ikea. Tanken är att skapa en känsla av att sjukhuset är unikt för de kunder som ska göra sina val av var vården ska upphandlas.
Skitsnack
— Precis som Ikea är unikt för kunder som ska handla möbler.
Nu ska hela personalstyrkan på 8700 personer göras medveten om att det också finns en negativ syn på deras arbetsplats. I dagarna skickas en interntidning ut till samtliga anställda, där flera utomstående tyckare har intervjuats. De ger ros, men också väldigt mycket ris.
En primärvårdschef i Uppsala tycker till exempel att kontakterna mellan sjukhuset och primärvården fungerar uselt och att sjukhusets personal pratar skit om primärvården.
— Vi tror att många kommer att bli förbannade när de läser den här lilla tidningen och säga att det där är fel. Men det är bara bra, för då kan vi börja prata om det, säger Erik Hemmingsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!