Säkerheten för oskyddade trafikanter ska höjas längs den hårt trafikerade väg 72 mellan Kvarnbolund i Uppsala och Heby. Region Uppsala, Heby och Uppsala kommun har enats om att prioritera flera åtgärder på sträckan. Tanken med de planerade insatserna är att göra det smidigare och säkrare att åka kollektivt längs sträckan även för de som bor på landsbygden och som behöver använda bil eller cykel för att komma till hållplatsen.
– Framför allt handlar det om åtgärder som är kopplade till säkerhet när det gäller de som behöver gå eller cykla för att komma till och från busshållplatser längs vägen, säger Stefan Adolfsson, chef för avdelningen samhällsutveckling vid Region Uppsala.
Längs den dryga fyra mil långa vägsträckan finns flera busshållplatser i både Uppsala och Heby kommun som nu ska uppdateras. Tillgängligheten för gående till och från busshållplatser har försämrats sedan bland annat vägräcken har satts upp.
– Det blir en standardhöjning vid flera av hållplatserna med bättre tillgänglighet och väderskydd enligt Region Uppsalas "hållplatshandbok", säger Stefan Adolfsson.
Heby och Uppsala kommun har i sin del av avtalet åtagit sig att förse hållplatser med cykelställ. För Uppsalas del handlar det om nio hållplatser på sträckan som kompletteras med cykelparkeringar när hållplatserna är ombyggda. På Hebys sida av kommungränsen är det hållplatserna vid Grimle vägskäl, Näset och i Vittinge som ska få cykelparkeringar.
I dag finns det gång- och cykelbana från Kvarnbolund till Vänge, samt mellan Vittinge och Heby. Att bygga ut cykelbanan på sträckan Vänge–Vittinge är inte aktuellt i nuläget. Däremot finns det med i planen att anlägga kortare sträckor på ett antal platser för att göra det säkrare att nå vissa busshållplatser.
Det ska även sättas in fartdämpande åtgärder genom de samhällen som riksväg 72 passerar och möjligheterna för pendlarparkeringar i Heby, Vittinge, vid Ålands kyrka och i Vänge ska utredas.
När de olika åtgärderna ska genomföras är oklart, men den övergripande tidsplanen i överenskommelsen sträcker mellan 2024 och 2033. En stor del av finansieringen hänger på hur mycket pengar som nationellt fördelas till landets regioner och hur Region Uppsala väljer att fördela dem.