Nu skickas sopsaltningsmaskinerna ut igen

Efter höstens paus ska sopsaltarna åter börja köra på cykelbanorna i Uppsala. Upp till fyra centimeter is ska nötas ner av saltet på några dagar.

På fredagseftermiddagen började sopsaltningsmaskinerna sprida ut saltlake på de prioriterade cykelbanorna igen.

På fredagseftermiddagen började sopsaltningsmaskinerna sprida ut saltlake på de prioriterade cykelbanorna igen.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2023-12-30 11:30

I våras beslutade politikerna att dra in sopsaltningen fram till årsskifte för att spara pengar. Det innebär att efter nyårshelgen ska cykelbanorna åter sopsaltas. 

Men det kommer att ta några dagar innan asfalten är ren från snö och is. På många av de normalt sopsaltade cykelbanorna ligger nu ett tjockt lager hårt packad is eller snö, även där underlaget är slätt.

När UNT kontrollerar ytan på cykelvägen längs Norbyvägen får vi kratsa bort tre–fyra centimeter is för att nå ner till asfalten.

undefined
På många ställen ligger det ett lager på upp till fyra centimeter is på cykelbanorna.

– Vi räknar med att det blir en omställning på mellan två och fyra dagar innan det är ren asfalt, säger Johannes Eriksson, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen.

På fredagseftermiddagen en skickades sopsaltningsmaskinerna ut på de första rundorna efter att man först plogat bort så mycket snö som möjligt.

– Vi behöver ha en period med lite mildare väder, men det ska börja regna så det är inte helt optimalt. Man måste gå på det i i flera omgångar med både saltning och plogning. Det blir problem när det är så packat som det är, säger Johannes Eriksson.

Hade det varit lättare om man sopsaltat hela säsongen?

– Det hade underlättat. Nu måste vi få bort all snö först.

Blir det dyrare att starta upp igen mitt i säsongen?

– Det är svårt att säga. Vi brukar inte göra så här så jag vet inte hur många vändor man behöver göra, säger Johannes Eriksson.

Med facit i hand, var det rätt att spara in på sopsaltningen?

– Det är för tidigt att säga om det var bra eller dåligt. Det behöver utvärderas mer noggrant.

undefined
På fredagseftermiddagen började sopsaltningsmaskinerna sprida ut saltlake på de prioriterade cykelbanorna igen.

Hur ska ni göra den utvärderingen?

– Framför allt är det kostnaderna vi kontrollerar och vi kanske tittar på felanmälningar också.

Många som hör av sig till UNT säger att de slutat felanmäla snöröjningen eftersom de upplever att det inte ger någon effekt, hur rättvisande blir felanmälningarna då?

– Det är tråkigt om de känner att de inte får gehör. Vi kämpar på dagligen med felanmälningar och kontroller. Men vi kan inte skicka ut personal på varenda ärende.

Kommer ni titta på olycksstatistiken också?

– Det kan jag inte svara på just nu, men det vore intressant helt klart.

När gruset ska bort brukar man säga att det behöver vara plusgrader, hur ska ni nu få bort gruset mitt i vintersäsongen?

– Det mesta plogas bort. Är det något kvar så valsas det bort inför sopsaltningen, säger Johannes Eriksson.

Det här innebär i praktiken att gruset till stor del kommer att sopas ut i gräset intill cykelbanorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!